Στον ακαδημαϊκό τομέα, τα οφέλη της εξοικείωσης με τέτοιες πρακτικές σκέψης είναι πολλαπλά και αφορούν μία πληθώρα γνωστικών αντικειμένων όπως οι θετικές επιστήμες, οι ανθρωπιστικές επιστήμες, η τεχνολογία, και η τέχνη. Αν και η εξάσκηση της αναλυτικής σκέψης κρίνεται απαραίτητη μαθησιακές δραστηριότητες στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με στόχο την ανάπτυξη αυτής της δεξιότητας δεν είναι αντιπροσωπευτικές της σημαντικής δυνητικής συμβολής της αναλυτικής σκέψης στη μάθηση.
Το σχέδιο cMinds που συγχρηματοδοτείται από τη δράση Comenius του Προγράμματος Δια Βίου Εκπαίδευσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στοχεύει στη χρήση εννοιών προγραμματισμού ως μέσα για την ανάπτυξη αναλυτικής σκέψης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το σχέδιο εφαρμόζει ένα πλαίσιο διερευνητικής εκμάθησης βασισμένο στην ανάλυση προβλημάτων. Ψηφιακές εφαρμογές που προωθούν την αναλυτική σκέψη σχεδιάζονται για χρήση σε ευρύτερες δραστηριότητες συνδυασμένης εκμάθησης που επεκτείνουν τις υπάρχουσες διδακτικές πρακτικές στα σχολεία και συνδέουν τη διδασκαλία μέσα σε τάξη με την πραγματική ζωή.
- Αναγνώριση τρέχουσας κατάστασης
- Αναγνώριση και καθορισμός στόχου
- Επιλογή πηγών, εργαλείων, και μέσων που θα βοηθήσουν στην περαίωση
- Εννοιολογικές χαρτογραφήσεις, σχεδιασμός πιθανών λύσεων
- Στοχασμός αναφορικά με τις απαιτήσεις κάθε λύσης
- Επιλογή τρόπου επίλυσης, και άλλα