Θανάσης Τσακαλίδης στην “Π”: Γιατί να προτιμήσετε την επιστήμη μας

Ένας γνωστός πανεπιστημιακός πήρε μια ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία: Εξηγεί σε υποψήφιους φοιτητές και στους οικείους του γιατί θα μπορούσαν να προτιμήσουν τη σχολή του.

Είναι αλήθεια ότι η Πληροφορική είναι μια επιστήμη που προσφέρει πολλές δυνατότητες και επιλογές και καλή προοπτική επαγγελματικής αποκατάστασης; Εμείς δε γνωρίζουμε τον χώρο, παρά μόνο ως χρήστες εφαρμογών, κυρίως αυτών που έχουμε στο κινητό μας.

Τα τελευταία χρόνια γινόμαστε μάρτυρες του Ραγδαίου Ψηφιακού Μετασχηματισμού της παγκόσμιας οικονομίας. Η Πληροφορική από απλό βοηθητικό εργαλείο έχει εξελιχθεί πλέον σε ένα ολοκληρωμένο περιβάλλον εργασίας, ενημέρωσης, επικοινωνίας, εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας.
Από τον 1ο προγραμματίσιμο υπολογιστή που έφτιαξε o Λόρδος Τσαρλς Μπάμπατζ (1791-1871) και το πρώτο πρόγραμμα που σχεδίασε η Λαίδη Αντα Λάβλεϊς (1815-1852), η μοναδική κόρη του Λόρδου Βύρωνα, μέχρι τον πρώτο ψηφιακό υπολογιστή ENIAC (1945) πέρασαν 100 χρόνια. Μέσα στα τελευταία 10 χρόνια έγιναν άλματα με τους κβαντικούς υπολογιστές (2010) και τελικά με υπολογιστές, που εξομοιώνουν τη λειτουργία του εγκεφάλου (2017, chip Loihi, Intel). Παράλληλα μετά την επίγεια κινητή τηλεφωνία (1995) και τις δορυφορικές επικοινωνίες έχουμε πλέον τις επικοινωνίες με οπτικές ίνες και πρόσφατα την επίγεια κινητή τηλεφωνία υψηλών ταχυτήτων (5G). Ολος αυτός ο υπολογιστικά ισχυρός και τηλεπικοινωνιακά γρήγορος κόσμος των ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών) είναι πλέον Μοχλός Ανάπτυξης για κάθε προηγμένο κράτος.

Ομως υπάρχουν πολλές σχολές που στον τίτλο τους αναφέρεται η λέξη Πληροφορική. Εμείς δεν είμαστε ειδικοί στο θέμα αυτό. Εχουν πλεονεκτήματα οι σπουδές στο τμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο Πατρών;

Το πρώτο Τμήμα Πληροφορικής ιδρύθηκε στην Πάτρα το 1979, το Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής, το οποίο μέχρι σήμερα απένειμε 4.526 Διπλώματα Μηχανικού Η/Υ και Πληροφορικής, 922 Μεταπτυχιακά Διπλώματα, και 271 Διδακτορικά Διπλώματα. Επί 13 χρόνια το Τμήμα αυτό κατείχε την υψηλότερη βάση εισαγωγής σε Πανεπιστημιακό τμήμα της χώρας. Μετά το 1993 άρχισαν να δημιουργούνται και άλλα ομοειδή Τμήματα Πληροφορικής κυρίως στις Πολυτεχνικές Σχολές και μετά σε όλα τα Πανεπιστήμια φτάνοντας τουλάχιστον τον αριθμό 43 σε σύνολο 430 τμημάτων. Αντιστοίχως αναπτύχθηκε η αγορά των ΤΠΕ με τουλάχιστον 230.000 εργαζόμενους σε όλη τη χώρα και τζίρο 6,6 δις ευρώ το 2020. Ομως οι πρωτοπόροι παραμένουν και έχουν ισχυρούς δεσμούς συνεργασίας με το μητρικό τους Τμήμα και με τις νέες γενιές αποφοίτων.

Το παιδί μου δεν έχει ακόμα κατασταλάξει σε μια επιλογή. Αγαπάει τα μαθηματικά και είναι αρκετά καλός μαθητής. Στο σχολείο δεν έκαναν πολλά πράγματα και δεν ξέρει αν θα του αρέσει το αντικείμενο. Ισως να μη θέλει να γίνει ένας απλός προγραμματιστής. Μήπως όμως δεν είναι μόνο αυτό η Πληροφορική;

Η Πληροφορική διακρίνεται σε τρεις τομείς: Θεμελιώσεις, Τεχνικές και Εφαρμογές. Οι Θεμελιώσεις ασχολούνται με το υπολογιστικό υλικό (Software και Hardware), οι Τεχνικές προσεγγίζουν ικανοποιητικά τα φυσικά φαινόμενα (αναγνώριση εικόνας, αναγνώριση φωνής) και οι Εφαρμογές απλώνονται σε όλα τα γνωστικά πεδία (Σχεδιασμός Φαρμάκων και Εμβολίων, Ιατρική Πληροφορική (Διάγνωση, Τηλεϊατρική, Νανο-ρομποτική, Ψυχο-πληροφορική), Νομική Πληροφορική, Ευφυής Γεωργία, Ρομποτική).
Η Πληροφορική ταιριάζει κυρίως σε μαθητές που έχουν έφεση στα Μαθηματικά. Οι μαθητές διακρίνονται σε δύο κατηγορίες στους εσωστρεφείς και στους εξωστρεφείς. Στους πρώτους ταιριάζει απόλυτα η Πληροφορική, γιατί μπορούν να αφοσιωθούν απερίσκεπτοι στην ολοκλήρωση του έργου τους. Χρειάζεται μεγάλη υπομονή για να γράφουν κώδικα χωρίς λάθη και να μαθαίνουν διαρκώς τα νέα εργαλεία. Οι δεύτεροι μπορούν να εκμεταλλευτούν την Πληροφορική σαν ένα μεγάλο πλατύσκαλο, που τους οδηγεί σε πολλές διεπιστημονικές εφαρμογές και εκεί μπορούν να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο τόσο στο συντονισμό μεγάλων επιστημονικά ετερόκλητων ομάδων, όσο και στο να εντοπίζουν νέα προβλήματα ικανά να λυθούν με τεχνικές ψηφιοποίησης.

Το παιδί μου είναι άριστος μαθητής. Θέλει οι σπουδές του να του ανοίγουν πολλές προοπτικές. Είναι αυτό δυνατόν από μια σχολή σε περιφερειακό Πανεπιστήμιο; Πρέπει λοιπόν οπωσδήποτε να πάει στο εξωτερικό για να την αποκτήσει;

Για την επιλογή της σχολής δεν πρέπει να κάνουν οι υποψήφιοι διάκριση μεταξύ κεντρικών και περιφερειακών τμημάτων, αλλά να δώσουν περισσότερο έμφαση στην ιστορία του τμήματος με τη φήμη των αποφοίτων στην αγορά εργασίας και στον ακαδημαϊκό χώρο και λιγότερο στη βάση εισαγωγής, η οποία επηρεάστηκε δραστικά από τη δεκαετία των μνημονίων.

Το Τμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής (www.ceid.upatras.gr) δίνει μεγάλη έμφαση και στους τρεις τομείς που αναφέρθηκαν παραπάνω και επί 40 χρόνια προσφέρει μαθήματα που έχουν σχέση με την αμιγή πληροφορική και αυτή η επιλογή του δικαιώθηκε πλήρως γιατί από το 1999 όλοι οι απόφοιτοί του βρίσκουν εύκολα εργασία τόσο σε εταιρείες Πληροφορικής όσο και σε τμήματα-ΤΠΕ διαφόρων Ομίλων, Τραπεζών και Οργανισμών. Πολλοί εργάζονται με Τηλεργασία στο σπίτι τους έχοντας τον εργοδότη τους εντός ή εκτός Ελλάδας. Και το πιο σημαντικό όλων είναι ότι αρκετοί εξ αυτών έχουν κάνει δικές τους νεοφυείς επιχειρήσεις με χρηματοδότηση από διεθνείς οίκους (ThinkSilicon, Pollfish κ.ά.).

Λαμβάνουμε συχνά μηνύματα αποφοίτων που αναζητούν νέους μηχανικούς για να επανδρώσουν τις ομάδες τους σε μεγάλες εταιρείες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Αυτός είναι ο λόγος που έχουμε αρνητικό δείκτη ανεργίας. Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις, όπου φοιτητές μας εργάζονται πριν ολοκληρώσουν τις σπουδές τους μετά από προσκλήσεις αποφοίτων μας.