4ο Νηπιαγωγείο Λυκόβρυσης: Ολοκλήρωση του σχεδίου KA219 Erasmus+ με τίτλο “Vibrations of music:music as a key for development, inclusion, interculturality and norm critical approaches”

Ολοκληρώθηκε το σχέδιο Erasmus+ με τίτλο «Vibrations of music: music as a key for development, inclusion, interculturality and norm critical approaches» στο οποίο συμμετείχε το νηπιαγωγείο μας. Πρόκειται για ένα σχέδιο σύμπραξης ΚΑ219 αποκλειστικά μεταξύ σχολείων με στόχο την ανταλλαγή καλών πρακτικών στο οποίο συμμετείχαν τρία νηπιαγωγεία, από τρεις ευρωπαϊκές χώρες. Το νηπιαγωγείο Lillstjärnan από την Σουηδία, το νηπιαγωγείο Elica από την Βουλγαρία και το 4ο Νηπιαγωγείο Λυκόβρυσης από την Ελλάδα. Συντονίστρια χώρα ήταν  η Σουηδία και η  διάρκεια του έργου  ήταν 25 μήνες (Σεπτέμβριος 2017- Σεπτέμβριος 2019)

Το σχέδιο αυτό μέσα από την εποικοδομητική κριτική και τον αναστοχασμό, επιχείρησε να αξιοποιήσει τη μουσική ως εργαλείο για την ολόπλευρη ανάπτυξη όλων των παιδιών, την συμπερίληψη, την διαπολιτισμικότητα και την κριτική προσέγγιση των κοινωνικών κανόνων.

Κατά την υλοποίησή του οι εκπαιδευτικοί των συνεργαζόμενων νηπιαγωγείων προσπάθησαν να δημιουργήσουν ένα μαθησιακό μουσικό περιβάλλον ανοιχτό και αναστοχαστικό. Έστρεψαν τον φακό στον εαυτό τους και επανεξέτασαν τις εκπαιδευτικές τους πρακτικές για τη διδασκαλία της μουσικής, το περιεχόμενο, τα υλικά, τη μεθοδολογία, που χρησιμοποιούν αλλά και το πώς η μουσική μπορεί να αξιοποιηθεί για να ενισχύσει τις δυνατότητες των παιδιών και να συμβάλλει στη δημιουργία μιας περισσότερο συμπεριληπτικής εκπαίδευσης.

Επίσης ήταν ανοιχτοί στις προτιμήσεις των παιδιών και στις μουσικές τους εμπειρίες έξω από το σχολείο και στο πως αυτές οι εμπειρίες επιδρούν στο παιχνίδι τους και στην δημιουργική μουσική έκφραση. Ταυτόχρονα προσπάθησαν να γνωρίσουν και να αξιοποιήσουν τα ακούσματα, τις ικανότητες και γενικότερα το πολιτισμικό υπόβαθρο των γονιών.

Η υλοποίηση του έργου είχε  πολύ θετικά αποτελέσματα για εκπαιδευτικούς, παιδιά και γονείς.

  • Δημιουργήθηκε ένα πιο ενδιαφέρον και ελκυστικό μαθησιακό μουσικό περιβάλλον για τα παιδιά, ώστε να μπορούν να δημιουργούν, να εξερευνούν και να μαθαίνουν για τη μουσική με τον δικό τους τρόπο.
  • Τα παιδιά ενδυναμώθηκαν, αναπτύχθηκαν και εξελίχθηκαν με πολλούς τρόπους. Φαίνονται να αισθάνονται πιο ασφαλή και να έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, χαίρονται να ασχολούνται με τη μουσική, συζητούν για τη μουσική, χρησιμοποιούν μουσικούς όρους στις συζητήσεις τους, εκφράζουν την άποψη τους και τις επιθυμίες τους, αυτοσχεδιάζουν και δημιουργούν δικά τους μουσικά παιχνίδια, τραγούδια και χορογραφίες
  • Επίσης φαίνεται να έχουν ευαισθητοποιηθεί και να αντιλαμβάνονται περισσότερο κάποια κοινωνικά στερεότυπα και νόρμες, ιδίως εκείνα που αφορούν στο φύλο
  • Τα παιδιά από διαφορετικά εθνικά περιβάλλοντα έχουν γίνει πιο ανοιχτά και δείχνουν να αισθάνονται όχι μόνο πιο άνετα αλλά και περήφανα για την καταγωγή τους
  • Με την ανάπτυξη της συνεργασίας και την ανταλλαγή οι εκπαιδευτικοί απέκτησαν μεγαλύτερη άνεση και σιγουριά στη διδασκαλία της μουσικής, διεύρυναν την οπτική τους στη διδασκαλία της μουσικής και στο επάγγελμά τους γενικότερα, ενδυναμώθηκαν και απόκτησαν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση ως επαγγελματίες
  • Ευαισθητοποιήθηκαν επίσης και ανάπτυξαν μια περισσότερο κριτική ματιά όσον αφορά στους κοινωνικούς κανόνες και τα στερεότυπα
  • Δίνοντας μεγάλη βαρύτητα στο πολιτισμικό υπόβαθρο των παιδιών και των οικογενειών τους και ενθαρρύνοντας την αλληλεπίδραση οικογένειας και σχολείου, αναπτύχθηκε στενότερη, αποτελεσματικότερη και πιο ουσιαστική συνεργασία με τους γονείς.

Το πνεύμα και οι αξίες που διαποτίζουν το έργο αποτυπώνονται χαρακτηριστικά στο τελικό προϊόν του έργου, το συνεργατικό τραγούδι «Vibrations of music song” που δημιούργησαν τα παιδιά και των τριών νηπιαγωγείων.

https://youtu.be/mXAyMnPl3yQ