Διαθεματική Συνδιδασκαλία στις γνωστικές περιοχές των Μαθηματικών και των Νέων Ελληνικών

Στις 10/04/2025 πραγματοποιήθηκε στα τμήματα Β 4 και Β 2 του Π.ΕΠΑ.Λ. Ρόδου Διαθεματική Συνδιδασκαλία στις γνωστικές περιοχές των Μαθηματικών και των Νέων Ελληνικών με υπεύθυνες καθηγήτριες Διακομιχάλη Στέλλα ΠΕ03 και Ζαχαρία Σοφία ΠΕ02. Η διδασκαλία αφορούσε την 2η  ενότητα με τίτλο Ανησυχίες των Νέων στο κείμενο «Οι νέοι της Ευρώπης προβλέπουν το μέλλον» και στα  Μαθηματικά το μάθημα «Ποσοστά, Ραβδόγραμμα και Στατιστικός Πίνακας». Η διάρκεια ήταν δύο διδακτικές ώρες με σκοπό την κατανόηση της έννοιας των ποσοστών μέσα στο κείμενο, τη δημιουργία ραβδογράμματος και την εξαγωγή συμπερασμάτων.

Ο αριθμός μαθητών ήταν 39 (31 κορίτσια και 8 αγόρια) και η συνδιδασκαλία πραγματοποιήθηκε στη σχολική αίθουσα, όπου εργάστηκαν ανά τετράδες. Τα μέσα και υλικά διδασκαλίας που χρειάστηκαν  ήταν το σχολικό βιβλίο των Νέων Ελληνικών, ο διαδραστικός πίνακας, το φύλλο εργασίας και στυλό, όπως επίσης η χρήση νέων τεχνολογιών – Εφαρμογή Quizizz , μέσα από την οποία οι μαθητές/τριες έδωσαν τις ερωτήσεις που θεώρησαν σωστές για κάθε απάντηση. Εφαρμόστηκε η ομαδοσυνεργατική και η μαθητοκεντρική μέθοδος, δίνοντας, τη δυνατότητα σε όλους τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά και να διατυπώνουν τη γνώμη τους.

Αρχικά οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να αναγνώσουν το κείμενο στα Νέα Ελληνικά, να το κατανοήσουν και να προσεγγίσουν τη μαθηματική γλώσσα και την ερμηνεία της. Στο κείμενο αναφέρονται τα εφόδια που θεωρούνται χρήσιμα για την εύρεση εργασίας μέσω ποσοστών και τα ποσοστά ανεργίας των νέων στην Ευρώπη. Ακολούθησε συζήτηση με τους μαθητές και εισήγηση με ανάλυσης της ετυμολογίας των λέξεων  για το τι σημαίνει «ποσοστό», «ραβδόγραμμα», «στατιστική» και «δειγματοληψία». Παράλληλα εφαρμόζεται η τεχνική των ερωταποκρίσεων και οι μαθητές/τριες γίνονται ενεργοί ακροατές, συνδέοντας μαθηματικές έννοιες με τη χρήση και την κατανόηση της ελληνικής γλώσσας. Οι μαθητές εστιάζουν στο πώς το ποσοστό χρησιμοποιείται στην καθημερινή ζωή με παραδείγματα, όπως με   εκπτώσεις σε καταστήματα, π.χ. «Αν ένα προϊόν έχει 20% έκπτωση, πόσο θα κοστίζει;» και ακολούθησαν ερωτήσεις:  «Ποιες άλλες καταστάσεις χρησιμοποιούν ποσοστά;», «Πώς θα χρησιμοποιούσαμε ποσοστά για να υπολογίσουμε τα αποτελέσματα σε μια δημοσκόπηση;». Ακολούθησαν στον πίνακα υπολογισμοί ποσοστών, όπως «Πόσο είναι το 15% του αριθμού 200;», «Αν σε μια έρευνα 30 από τους 100 ανθρώπους ψήφισαν «Ναι», ποιο είναι το ποσοστό των «Ναι»;», «Δοκιμαστικά προβλήματα (π.χ. ποσοστά σε πληθυσμό, σε εκπτώσεις, σε σωματικό βάρος κ.λπ.)».

Στη συνέχεια οι μαθητές/ τριες διάβασαν φωναχτά και πάλι το κείμενο (κάθε παράγραφος και διαφορετικός μαθητής/τρια) στα νέα ελληνικά και απάντησαν : «Πώς παρουσιάζονται τα ποσοστά στο κείμενο;» και «Ποια είναι η σχέση των ποσοστών με το γενικότερο μήνυμα του κειμένου;». Ακολούθησαν οι παρακάτω δραστηριότητες  με σκοπό την σύνδεση της θεωρίας με την πράξη:

Δραστηριότητα 1η : Οι μαθητές/τριες με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών πραγματοποιούν μια έρευνα σε 1000 νέους στην Ευρώπη με θέμα «Ποιο εφόδιο θεωρούν σημαντικότερο οι νέοι για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία». Τους δίνονται σε φύλλα τα ποσοστά  και τα στοιχεία – χρήσιμα εφόδια και καλούνται να μετατρέψουν τα ποσοστά σε αριθμούς (αριθμό νέων) δίπλα σε κάθε βέλος.

 

Δραστηριότητα 2η : Παρουσίαση Στατιστικών Δεδομένων. Οι μαθητές/τριες καλούνται με τη μορφή διαλόγου να συμπληρώσουν στις τιμές της μεταβλητής τα χρήσιμα εφόδια για μια καλή σταδιοδρομία που εντόπισαν προηγουμένως στο κείμενο και στη συνέχεια να συμπληρώσουν τα μαθηματικά δεδομένα στον πίνακα.

 

Δραστηριότητα 3η  : Παρουσίαση των δεδομένων του πίνακα σε ραβδόγραμμα. Στο σημείο αυτό οι μαθητές/τριες με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών τοποθετούν σε ραβδόγραμμα τα δεδομένα και οπτικοποιούν τη θεωρία που διάβασαν στο κείμενο σε μαθηματικά αποτελέσματα και εξάγουν συμπεράσματα αναλύοντας τα δεδομένα.

 

Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε ομαδική εργασία και χωρισμός των μαθητριών/τών σε ομάδες εργασίας, ανά τετράδες (ή και πεντάδες, αν κάποιος περισσεύει). Οι μαθητές/ τριες κλήθηκαν να απαντήσουν «Ποιο εφόδιο θεωρούν σημαντικότερο οι ίδιοι οι μαθητές/ τριες για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία» δημιουργώντας με τον τρόπο αυτό τη δική τους έρευνα, παρουσίασαν τα δεδομένα σε πίνακα και δημιούργησαν ραβδόγραμμα.

Φύλλο Αξιολόγησης μαθητή: Στη φάση αυτή διαπιστώθηκε πόσο επιτυχημένα οι μαθητές/τριες  έχουν κατανοήσει το μάθημα μέσω ενός κουίζ, όπου καλούνται να σημειώσουν τη σωστή απάντηση, χωρίς τη βοήθεια των εκπαιδευτικών. Ακούγονται οι σωστές απαντήσεις και οι εκπαιδευτικοί επιβραβεύουν τους μαθητές/τριες για την προσπάθειά τους.

 

https://quizizz.com/admin/quiz/67f4c0309eae4567d502f30e?searchLocale=

 

Οι γνωστικοί στόχοι που επιτεύχθηκαν ήταν:

  • Να μάθουν να αναγνωρίζουν τα εφόδια για την επαγγελματική πορεία των νέων της Ευρώπης
  • Να κατανοήσουν την ετυμολογία των λέξεων «ποσοστό», «ραβδόγραμμα» και «στατιστική».
  • Να μάθουν να συλλέγουν δεδομένα και να τα εισάγουν σε στατιστικό πίνακα.
  • Να μάθουν να κατασκευάζουν ραβδόγραμμα και να εξάγουν συμπεράσματα.
  • Να ασκηθούν στη μεθοδική σκέψη και στους υπολογισμούς με ποσοστά

 

Οι παιδαγωγικοί στόχοι:

  • Να αναπτύξουν κριτική σκέψη και προσωπική έκφραση μέσα από το φύλλο εργασίας που θα δημιουργήσουν μόνοι τους σύμφωνα με την προσωπική τους γνώμη.
  • Να αναπτύξουν ενσυναίσθηση μέσω ομαδοσυνεργατικής μάθησης.
  • Να αναπτύξουν ενεργητική ακρόαση και συμμετοχή σε δημιουργικό διάλογο
  • Να καλλιεργήσουν τη μαθηματική γλώσσα ως μέσο γλωσσικής επικοινωνίας και την ανάδειξη της δυνατότητας εφαρμογής και πρακτικής χρήσης των μαθηματικών στην επίλυση καθημερινών προβλημάτων.
  • Να ευχαριστηθούν την διαδικασία αφού θα έχουν συνδέσει το μάθημα των Μαθηματικών με των Νέων Ελληνικών.
  • Να συνδέουν μαθηματικές έννοιες με την χρήση της ελληνικής γλώσσας.