“DigiXpression:”Η Ψηφιοποίηση της Εκπαιδευτικής Διαδικασίας, με τη Χρήση της Τέχνης ως Μεταδότης του Πολιτισμού μας και ως Εργαλείο Έκφρασης Συναισθημάτων”- 40ο Δημοτικό Περιστερίου

Το σχολείο μας είχε την τιμή να φιλοξενήσει  την 6η διακρατική συνάντηση του προγράμματος Erasmus+ΚΑ122 που έλαβε χώρα την εβδομάδα από 22/11/2022 έως και 25/11/2022 με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών και μαθητών από τις τέσσερις χώρες - εταίρους που συμμετέχουν στο πρόγραμμα (Ισπανία, Πορτογαλία, Αυστρία και Ελλάδα). Κυρίαρχη θεματική συνιστώσα της 6ης διακρατικής συνάντησης ήταν η “αλληλεγγύη” μέσα από την οποία εξακτινώθηκαν όλες οι εκπαιδευτικές δράσεις της εβδομάδας αυτής, καθώς και τα εργαστήρια που υλοποιήθηκαν χρησιμοποιώντας την τέχνη ως μέσο μετάδοσης συναισθημάτων και πολιτισμού με την ταυτόχρονη αξιοποίηση διαφορετικών ψηφιακών μέσων.

Συγκεκριμένα, την πρώτη μέρα οι μαθητές του σχολείου μας καλωσόρισαν τους εταίρους μας με μια  τελετή υποδοχής γεμάτη μουσική, χορό, τραγούδι, παραδόσεις και παιχνίδια. Στην τελετή αυτή έναρξης είχαμε την τιμή να έχουμε μαζί μας τον Σύμβουλο εκπ/σης ΠΕ70 κύριο Αναστάσιο Ασβεστά, τη Δ/ντρια του 32ου Δ.Σ Περιστερίου κυρία Νίκη Κούβδου και τον Δ/ντη του 39ου Δ.Σ Περιστερίου κύριο Στέλιο Μπένο. Σειρά, έπειτα, είχαν οι παιγνιώδεις και βιωματικές ομαδικές δραστηριότητες γνωριμίας υπό το πρίσμα της έννοιας “νοιάζομαι” (caring). Παράλληλα, παρουσιάστηκαν οι συνεργατικές δραστηριότητες των μαθητών από όλες τις χώρες με μικρά αλλά “θαυματουργά” παραδείγματα αλληλεγγύης από την καθημερινότητά τους βασισμένο στη λήψη προσωπικών τους φωτογραφικών ντοκουμέντων ώστε να μετατραπούν σε “δημιουργοί - ιστορικοί”. Παίξαμε απλά και γνωστά παιχνίδια αλλά με “πειραγμένους κανόνες” ώστε οι μαθητές βιωματικά να καλλιεργήσουν και να αναπτύξουν τις έννοιες της ενσυναίσθησης και του νοιαξίματος. Ύστερα, εκπαιδευτικοί και γονείς του σχολείου μας μύησαν τους φιλοξενούμενους μας στην ελληνική παραδοσιακή γαστρονομία ετοιμάζοντας με αυθεντικό μεράκι ένα πλούσιο γεύμα. Η πρώτη μέρα ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με την παράλληλη αξιοποίηση της ψηφιακής πλατφόρμας “Smartify”.

Τη δεύτερη μέρα του προγράμματος οι μαθητές βούτηξαν βαθύτερα στον κόσμο της τέχνης με τη βοήθεια των ψηφιακών πολυμέσων. Εμπνευσμένοι από τον πίνακα “Κραυγή” του Μunch αναρωτηθήκαμε γιατί αξίζει άραγε να φωνάξει κανείς μέσα από μια δημιουργία νοητικού χάρτη Coggle. Η μορφή του πίνακα έγινε δραπέτης και άρχισε να αναζητεί άλλους “ομοιδεάτες” του προσκαλώντας μορφές από άλλους ζωγραφικούς πίνακες να δραπετεύσουν μαζί του και να “φωνάξουν” για ό,τι αξίζει για αυτούς. Οι μαθητές μέσα από την πλατφόρμα Google Arts & Culture ανάτρεξαν στις βάσεις δεδομένων από έργα τέχνης με βάση το θεματικό χρώμα και στη συνέχεια τους “ζωντάνεψαν” δημιουργώντας νέους συλλογικούς ζωγραφικούς καμβάδες ανασυνθέτοντας και συνδυάζοντας κομμάτια από αυτούς που επέλεξαν με τη βοήθεια του PxlrX υπό το πρίσμα της κριτικής σχολής σκέψης και της μετασχηματίζουσας μάθησης μέσα από την αισθητική εμπειρία. Η μέρα ολοκληρώθηκε με επίσκεψη - ξενάγηση στον ιερό βράχο της Ακρόπολης και στο Μουσείο της Ακρόπολης, όπου οι μαθητές αναβίωσαν την μεγαλειώδη αυτή ιστορική περίοδο με την παράλληλη βοήθεια του Acropolis 3D app.

Την τρίτη μέρα του προγράμματος οι μαθητές ενεπλάκησαν βιωματικά με τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος σε ένα εργαστήριο με θέμα την προσφυγοποίηση (“ Odyssey reloaded”) με κυρίαρχη την προβληματική “κι αν ήσουν εσύ;” καλλιεργώντας την ενσυναίσθησή τους, καθώς και δεξιότητες της ενεργού πολιτειότητας. Σύντομα, μέσα από ένα ταξίδι στον χρόνο στην ειρηνική Συρία, σειρήνες πολέμου άρχισαν να ηχούν αναγκάζοντάς τους να τραπούν σε φυγή υπερασπίζοντας τη ζωή τους. Σαν ένας άλλος “Οδυσσέας”, πριν το καταλάβουν, βρέθηκαν να διασχίζουν διακρατικά σύνορα γεμάτα νάρκες και να ζητούν άσυλο, ώσπου να προσεγγίσουν έναν “ασφαλή” καταυλισμό υποδοχής.

Στη συνέχεια, με την συγκινητική υποστήριξη της φιλανθρωπικής ομάδας “Ο άλλος άνθρωπος” και την καθηλωτική παρουσία του κύριου Κωνσταντίνου στήθηκε στον χώρο του σχολείου “κοινωνική κουζίνα”, όπου οι μαθητές μέσα σε ένα πνεύμα έμπρακτης αλληλεγγύης και κατάνυξης μαγείρεψαν από κοινού το γεύμα τους και το μοιράστηκαν, αφού διαπραγματεύτηκαν ζητήματα σχετικά με την προσφορά στον συνάνθρωπο, την κοινωνική φτώχεια και την σπατάλη φαγητού. Παράλληλα, συγκέντρωσαν τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης προς ενίσχυση του ζωτικού έργου της φιλανθρωπικής αυτής οργάνωσης. Η μέρα ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη των μαθητών στο κέντρο Πολιτισμού “ Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος”, όπου οι μαθητές ξεναγήθηκαν στην Εθνική Λυρική Σκηνή, την Εθνική Βιβλιοθήκη και στους υπόλοιπους χώρους του μουσείου , αφού έκαναν πικ-νικ στους χώρους πρασίνου και έπαιξαν.

Την τελευταία μέρα του προγράμματος υλοποιήθηκε εργαστήριο προγραμματισμού “Scratch”, όπου οι μαθητές δημιούργησαν καλλιτεχνικά κινούμενα γεωμετρικά μοτίβα καλλιεργώντας την αναλυτική/λογικομαθηματική τους σκέψη και μεταγνωστικές/αναστοχαστικές δεξιότητες μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες προβληματοποίησης. Ταυτόχρονα, με το λογισμικό “Silk” εμβάθυναν στη χαρά της ψηφιακής δημιουργίας και καινοτομίας αξιοποιώντας ιδιότητες της συμμετρίας. Το πρόγραμμα έκλεισε με τη δημιουργία ενός συνεργατικού πίνακα από κύβους τεχνοτροπίας “ThankyouX” με χρήση γεωμετρικών μοτίβων και καθημερινών σκηνών “έμπρακτης αλληλεγγύης”.

Στο τέλος, οι εκπαιδευτικοί συζήτησαν τις δραστηριότητες που θα λάβουν χώρα στην επόμενη συνάντηση με τους μαθητές στην Αυστρία, ενώ έγινε αναστοχασμός των δραστηριοτήτων και πρακτικών που πραγματοποιήθηκαν τις προηγούμενες ημέρες. Μαθητές και εκπαιδευτικοί αποχαιρέτησαν τους φιλοξενούμενους αποδίδοντας αναμνηστικά δώρα φιλίας.