ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2024-2025
Με σκοπό την αρμονική λειτουργία όλων των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική και παιδαγωγική διαδικασία του σχολείου μας καθώς και την τήρηση των εγκυκλίων και νόμων που ισχύουν για το σχολικό έτος 2024-2025 (Υ.Α. 109697/ΓΔ4/26-9-2024, ΦΕΚ 5387 τ.Β) συντάχθηκε ο παρών Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ύστερα από εισήγηση της Διευθύντριας του Σχολείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών και του Προεδρείου του δεκαπενταμελούς Μαθητικού Συμβουλίου του Σχολείου. Δεν συμμετείχε εκπρόσωπος του δήμου Αγίων Αναργύρων – Καματερού, διότι δεν έχει οριστεί από το συγκεκριμένο δήμο. Επίσης, δεν υπάρχει Σύλλογος Γονέων-Κηδεμόνων στη σχολική μονάδα.
Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας
Το Σχολείο αποτελεί μια δημοκρατικά οργανωμένη κοινότητα που διασφαλίζει τη συνεργασία των μελών του χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις αλλά με αμοιβαίο σεβασμό και αποδοχή της προσωπικότητας κάθε μέλους της σχολικής κοινότητας. Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Επιπλέον, ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας αποτελεί σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στον δημοκρατικό διάλογο και στην αποδοχή της διαφορετικότητας .
Μέσω των συμφωνημένων όρων και κανόνων του Ε.Κ.Λ. του Σχολείου επιδιώκεται :
- η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο συμβάλλοντας στην απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία
- η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/τριών καλλιεργώντας δεξιότητες, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η περιβαλλοντική συνείδηση
- η εξασφάλιση της σωματικής ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας
ΘΕΜΑΤΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
- Προσέλευση , παραμονή στο σχολείο και αποχώρηση από αυτό
- Οι μαθητές/τριες οφείλουν να προσέρχονται στο σχολείο πριν από την έναρξη των μαθημάτων. Όσοι/ες προσέρχονται με καθυστέρηση παραμένουν σε καθορισμένο, εκ των προτέρων, χώρο στο σχολείο και εισέρχονται στην τάξη τους, μετά την ολοκλήρωση της διδακτικής ώρας.
- Οι μαθητές/τριες μετά το τέλος του διαλείμματος προσέρχονται στις αίθουσες διδασκαλίας. Η καθυστερημένη προσέλευση μαθητή/τριας μετά την είσοδο του/της εκπαιδευτικού στην αίθουσα θεωρείται απουσία.
- Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων κανένας μαθητής/τρια, από τους/τις προσελθόντες/ούσες στο σχολείο, δεν επιτρέπεται να απουσιάζει αδικαιολόγητα από την αίθουσα διδασκαλίας και να κυκλοφορεί εκτός τάξης στους διαδρόμους ή στο προαύλιο του σχολείου ενοχλώντας την διεξαγωγή του μαθήματος στις άλλες αίθουσες διδασκαλίας.
- Οι ανήλικοι/ες μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να αποχωρούν από το σχολείο πριν από τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια . Αν προυσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης, κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο/η γονέας/κηδεμόνας/ασκών την επιμέλεια από τη Διεύθυνση του σχολείου για να παραλάβει το παιδί του/της, εφόσον αυτό είναι ανήλικο, και το παραλαμβάνει αφού πρώτα ενυπόγραφα δηλώσει ενώπιον της Διεύθυνσης το γεγονός αυτό.
- Σε περίπτωση απουσίας ο/η ίδιος/α ο/η μαθητής/τρια, αν είναι ενήλικος/η, ή ο κηδεμόνας του/της, αν είναι ανήλικος/η, θα ήταν ωφέλιμο να ενημερώνει το σχολείο. Αν το σύνολο των απουσιών του/της μαθητή/τριας ξεπεράσει τις 130 η φοίτησή του/της χαρακτηρίζεται ανεπαρκής και είναι υποχρεωμένος/η να επαναλάβει τη φοίτησή του/της στην ίδια τάξη. Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητών/τριών εφόσον το σύνολο των απουσιών δεν υπερβαίνει τις εκατό δεκατέσσερις (130), από τις οποίες οι πενήντα πέντε (55) μπορεί να είναι αδικαιολόγητες και εβδομήντα πέντε (75) να είναι δικαιολογημένες. Οι όροι φοίτησης των μαθητών/μαθητριών (χαρακτηρισμός, όριο απουσιών δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες απουσίες, εξετάσεις κλπ) ορίζονται από την εκπαιδευτική νομοθεσία
(Υ. Α.102791/ΓΔ4/2024 - ΦΕΚ Β 5130/10.09.2024 και Y.Α. 110490/ΓΔ4/2024 – ΦΕΚ Β 5435 / 27.9.2024 ).
- Συμπεριφορά μαθητών/τριών - Παιδαγωγικός έλεγχος
- Στη σχολική αίθουσα oι μαθητές/τριες πρέπει να ακολουθούν τις οδηγίες του/της εκπαιδευτικού που είναι υπεύθυνος/η, να προσέχουν στο μάθημα και να μην παρακωλύουν την διεξαγωγή του.
- Οι μαθητές/τριες οφείλουν να συμπεριφέρονται με ευγένεια και σεβασμό στους/στις συμμαθητές/τριες τους και στους/στις καθηγητές/τριές τους.
- Φαινόμενα λεκτικής και σωματικής επιθετικής συμπεριφοράς δεν είναι αποδεκτά και θα αντιμετωπίζονται με τα κατάλληλα παιδαγωγικά μέτρα .
- Απαγορεύεται οι μαθητές να προσκαλούν φίλους ή συγγενείς στο χώρο του σχολείου.
- Απαγορεύεται αυστηρά το κάπνισμα και άτμισμα στους χώρους λειτουργίας του σχολείου (σύμφωνα με το Νόμο 4633/2019, Τεύχος A’ 161/16.10.2019) .
- Οι μαθητές δεν πρέπει να φέρνουν πολύτιμα και επικίνδυνα αντικείμενα στους χώρους του σχολείου.
- Αποκλίσεις των μαθητών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στον εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στον συμμαθητή και την συμμαθήτρια, θα θεωρούνται σχολικά παραπτώματα και θα αντιμετωπίζονται απ’ το σχολείο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
- Τα θέματα αποκλίνουσας συμπεριφοράς των μαθητών/τριών στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τον/τη Σύμβουλο Σχολικής Ζωής, τον/τη Διευθυντή/τρια του Σχολείου, τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών και τον/τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων των μαθητών/τριών.
- Απαγορεύεται η εμφανής κατοχή και χρήση κινητού τηλεφώνου ή άλλης ηλεκτρονικής συσκευής που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου για συνομιλία, βιντεοσκόπηση ή οποιαδήποτε άλλη χρήση από τους/τις μαθητές/τριες στην τάξη και γενικά στους χώρους του σχολείου (Υ. Α.102791/ΓΔ4/2024- ΦΕΚ Β 5130/10.09.2024, άρθρο 28, παρ. 4α). Κάθε παρέκκλιση από τα ανωτέρω ελέγχεται και αντιμετωπίζεται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα παιδαγωγικά μέτρα (Υ. Α.102791/ΓΔ4/2024 - ΦΕΚ Β 5130/10.09.2024, άρθρο 28, παρ. 4β). Σε περίπτωση ανάγκης η επικοινωνία με τον κηδεμόνα γίνεται μέσω του τηλεφώνου του σχολείου παρουσία καθηγητή.
- Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού
H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Τα χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι τα ακόλουθα:
- προαγωγή ατμόσφαιρας αμοιβαίου σεβασμού, ενθάρρυνσης και υποστήριξης
- αποδοχή και σεβασμός της διαφορετικότητας
- δημιουργία προστατευτικού περιβάλλοντος που εμπνέει στους μαθητές εμπιστοσύνη στη σχολική κοινότητα και αποτρέπει τα φαινόμενα εκφοβισμού και βίας
- προώθηση της συνεργασίας με φορείς
- συνεργασία του σχολείου με την οικογένεια.
Οι μαθητές οφείλουν:
- να δέχονται με ευγένεια τις υποδείξεις των καθηγητών/τριών και γενικότερα,
- να προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:
- συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά,
- απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό του τμήματος ή στη Σύμβουλο Σχολικής Ζωής,
- απευθύνονται στη Διευθύντρια.
- Σχολικές Εκδηλώσεις - Δραστηριότητες
Οι σχολικές δραστηριότητες αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και η συμμετοχή σε αυτές συνεισφέρει σημαντικά στην ολόπλευρη εκπαίδευση των παιδιών. Το Σχολείο οργανώνει και υλοποιεί εκδηλώσεις δραστηριότητες με στόχο
- τη βιωματική σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής,
- τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών/τριών
- την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών σε κοινωνικά θέματα
- την διεύρυνση των ενδιαφερόντων τους
- την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής
Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνη των ίδιων των μαθητών/τριών, επειδή με τον τρόπο αυτό αισθάνονται υπεύθυνοι/ες, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις τους, τα ενδιαφέροντά τους και το ταλέντο τους.
- Συνεργασία Σχολείου - Οικογένειας
Το σχολείο βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με την οικογένεια του/της μαθητή/τριας και φορείς, των οποίων όμως ο ρόλος είναι διακριτός.
- Κάθε φορά που δημιουργείται θέμα το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια, ο πρώτος που ενημερώνεται σχετικά είναι ο γονέας/κηδεμόνας/ ασκών την επιμέλεια, ο οποίος θα πρέπει να συνεργαστεί με το σχολείο.
- Η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία των γονέων/κηδεμόνων των μαθητών/τριών με το Σχολείο είναι απαραίτητη, με δεδομένο ότι οι γονείς/κηδεμόνες αφενός δικαιούνται να έχουν πλήρη, τακτική και υπεύθυνη ενημέρωση για τα παιδιά τους και αφετέρου είναι αναγκαίο και χρήσιμο να ενημερώνουν το Σχολείο για θέματα που μπορεί να επηρεάζουν την επίδοση ή τη συμπεριφορά τους, ώστε να υπάρξουν οι κατάλληλες υποστηρικτικές παρεμβάσεις για την επίλυση ζητημάτων που τυχόν προκύψουν.
- Ποιότητα του σχολικού χώρου
Ένας από τους στόχους του σχολείου είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους/στις μαθητές/ τριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαρά και συντηρημένα κτίρια -αίθουσες, εργαστήρια, ο αύλειος χώρος- διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η ψυχή του/της μαθητή/τριας. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και οδηγούν στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας
- Όλοι οι μαθητές είναι υπεύθυνοι να διατηρούν καθαρή την αίθουσα διδασκαλίας τους και τους κοινόχρηστους χώρους του σχολείου.
- Απαγορεύεται αυστηρά οι μαθητές να παρκάρουν τα αυτοκίνητα τους στην είσοδο του σχολείου και να κυκλοφορούν με μηχανάκια ή ποδήλατα στον αύλειο χώρο.
- Οι μαθητές/τριες πρέπει να σέβονται την κινητή και ακίνητη περιουσία του Σχολείου, όπως τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, τους διαδραστικούς πίνακες, τα εποπτικά μέσα και τη λοιπή υλικοτεχνική υποδομή και να μην προκαλούν φθορές.
- Στις περιπτώσεις εκείνες, όπου αποδεδειγμένα η φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, του σχολικού κτιρίου, καθώς και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού του σχολείου, αποδίδεται σε συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια, ο/η τελευταίος/α ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον γονέα/κηδεμόνα του/της ή τον/την ίδιο/ίδια, αν είναι ενήλικος/η. Συγκεκριμένα, η Διεύθυνση του σχολείου καλεί τον ίδιο τον/τη μαθητή/τρια που είναι ενήλικος/η ή τον γονέα/κηδεμόνα στον οποίο αποδεδειγμένα αποδίδεται η ζημία και του ζητάει να την αποκαταστήσει, μέσα σε προθεσμία πέντε (5) ημερών. Στην περίπτωση που δηλώσουν ότι δεν προτίθενται να αποκαταστήσουν τη ζημία, τότε η Διεύθυνση του σχολείου το γνωστοποιεί στο Δήμο ή στη Σχολική Επιτροπή. Ο Δήμος ή η Σχολική Επιτροπή οφείλει να ζητήσει και να λάβει τρεις (3) προσφορές για την αποκατάσταση της ζημίας και να διαλέξει την πιο οικονομική. Αφού ολοκληρωθούν οι εργασίες, τότε ο Δήμος ή η Σχολική Επιτροπή αποστέλλει το αποδεικτικό εξόφλησης είτε στον/στην ενήλικο/η μαθητή/τρια ή στους γονείς/κηδεμόνες του/ της. Τους καλεί εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών να καταβάλουν το ποσό σε συγκεκριμένο λογαριασμό του Δήμου ή της Σχολικής Επιτροπής και σε περίπτωση μη καταβολής του θα υπάρξει σχετική βεβαίωση οφειλής από την αρμόδια οικονομική υπηρεσία του Δήμου και θα ακολουθήσει η διαδικασία είσπραξή της σύμφωνα με τη νομοθεσία.
- Ανατροφοδότηση – Προτάσεις βελτίωσης
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε με βάση τις αρχές της Παιδαγωγικής Επιστήμης και την Εκπαιδευτική Νομοθεσία σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Διευθύντρια του σχολείου και τον Σύλλογο Διδασκόντων/ ουσών, καθώς και από τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.
Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση της Διεύθυνσης του Σχολείου, των μαθητών/μαθητριών, των εκπαιδευτικών και των γονέων/κηδεμόνων και γίνεται με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, έτσι ώστε ο Κανονισμός αυτός να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή. Με τον τρόπο αυτό, πληρούται η προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου και είναι σε θέση το Σχολείο να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα μέσω της προβλεπόμενης από το νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας έτσι ώστε να ενσωματώνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται και να
προσαρμόζεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του σχολείου μας. Επικαιροποιείται επίσης σύμφωνα με τις εκάστοτε αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.
Ο Κανονισμός κοινοποιείται σε όλους τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/ριών προς ενημέρωσή τους και αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου.
Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ισχύει για ένα σχολικό έτος μέχρι την έγκριση νεότερου.
Η ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ/ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΩΝ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
ΤΟ ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ ΤΟΥ ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΜΕΛΟΥΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ