Ευρωπαϊκά Προγράμματα Erasmus+ KA2 στο 1ο Πειραματικό ΓΕΛ Θεσσαλονίκης «Μανόλης Ανδρόνικος»

Ευρωπαϊκά Προγράμματα Erasmus+ KA2 στο 1ο Πειραματικό ΓΕΛ Θεσσαλονίκης
«Μανόλης Ανδρόνικος»

Με τη λήξη του σχολικού έτους 2017-2018 λήγει και η πρώτη από τις δύο χρονιές εκπόνησης των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus+ KA2 στο 1ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο «Μανόλης Ανδρόνικος».

Το πρώτο από αυτά, με τον τίτλο “My involvement as a European with refugee children” στόχο έχει την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση της σχολικής και της τοπικής κοινότητας πάνω στο προσφυγικό ζήτημα στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες της Ευρώπης (Γερμανία, Γαλλία, Κροατία), με σχολεία των οποίων συνεργαζόμαστε. Ευρύτερο σκοπό, βέβαια, αποτελεί η καλλιέργεια της ανεκτικότητας και της διαπολιτισμικής συνείδησης μέσα από στοχευμένες δράσεις. Έτσι στο πλαίσιο του συγκεκριμένου προγράμματος:

  1. Πραγματοποιήθηκαν –μετά την πρώτη συνάντηση των καθηγητών-συντονιστών στο Kamenz της Γερμανίας- δύο διασχολικές συναντήσεις ανταλλαγής μαθητών μικρής διάρκειας, μία στη Θεσσαλονίκη (10-16/12/2017) και μία στο Chateau-Tierry της Γαλλίας (18-24/3/2018). Και στις δύο συναντήσεις, εκτός από εκπαιδευτικές επισκέψεις και ξεναγήσεις που αποσκοπούσαν στην προσέγγιση της «ξένης» κουλτούρας και Ιστορίας, πραγματοποιήθηκε τριήμερη διαπολιτισμική εκπαίδευση από εξειδικευμένο φορέα. Στη συνέχεια, οι έξι μαθητές/-τριες που πήραν μέρος σε καθεμιά από αυτές οργάνωσαν δίωρες επιμορφώσεις για πολυπληθείς ομάδες συμμαθητών τους, μεταφέροντας ένα κομμάτι της γνώσης και της εμπειρίας τους στη σχολική κοινότητα.
  2. Στις 2/10/2017 έξι ασυνόδευτοι νεαροί πρόσφυγες από τον ξενώνα της ΜΚΟ «Praxis» επισκέφθηκαν το σχολείο μας και συμμετείχαν σε τουρνουά καλαθοσφαίρισης στο πλαίσιο της 4ης Ημέρας Σχολικού Αθλητισμού, που εφέτος είχε τον τίτλο «ΧαράΖΩ το Μέλλον» .
  3. Στις 12/10/2017 οι μαθητές της Α΄τάξης του σχολείου επισκέφθηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, όπου, εκτός από τη μόνιμη έκθεση, είδαν την εγκατάσταση της εικαστικού Άννυς Καλτσίδου με τον τίτλο Α-ΠΟΛ(ε)ΙΣ, έργο που αναδεικνύει με πολυσήμαντο τρόπο το θέμα της προσφυγιάς.
  4. Στις 30/10/2017 πραγματοποιήθηκε διαγωνισμός logo ανάμεσα σε δημιουργίες μαθητών/-τριών του σχολείου μας και στη συνέχεια διαγωνισμός ανάμεσα στα επικρατέστερα logo όλων των σχολείων της σύμπραξης, από τον οποίο αναδείχθηκε το ελληνικό logo σε λογότυπο όλης της σύμπραξης.
  5. Στις 10/11/2017, και στο χώρο του σχολείου μας, η ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων πραγματοποίησε παρέμβαση για τα ανθρώπινα δικαιώματα σε 19 μαθητές και μαθήτριες της Α΄ Λυκείου στο πλαίσιο της Καμπάνιας για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, Human Rights Campaign 2017-2018.
  6. Στις 27/11/2017, με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, μαθητές/-τριες του σχολείου μας παρουσίασαν στη σχολική κοινότητα θεατρικό δρώμενο- δραματοποίηση ενός από τους «Μονολόγους από το Αιγαίο, Το ταξίδι και τα όνειρα ασυνόδευτων ανήλικων προσφύγων». Το ίδιο δρώμενο στην αγγλική γλώσσα παρουσιάστηκε και στους ξένους επισκέπτες κατά τη συνάντηση της Θεσσαλονίκης.
  7. Στις 19/12/2017 πραγματοποιήθηκε επιμόρφωση από εκπροσώπους της ΜΚΟ «ΑΡΣΙΣ» σε είκοσι μαθητές/-τριες του σχολείου μας με θέμα τις «Νέες μορφές της ιδιότητας του ευρωπαίου πολίτη στην περίοδο της μετανάστευσης», προκειμένου να παρουσιαστούν τα αποτελέσματα σχετικού προγράμματος που εκπόνησε η ΑΡΣΙΣ.
  8. Στις 2/3/2018 παρουσιάστηκε στη σχολική κοινότητα θεατρική διασκευή του έργου του Αρκά «Βιολογικός Μετανάστης», την οποία επιμελήθηκαν καθηγήτριες και μαθήτριες του σχολείου. Το έργο καταγγέλλει την ξενοφοβία και προβάλλει την αρμονική συνεργασία ως μονόδρομο για την πρόοδο. Βιντεοσκοπημένο απόσπασμα του έργου παρουσιάστηκε και σε εκδήλωση παρουσίασης πολιτιστικών προγραμμάτων της Διεύθυνσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, σε εκπαιδευτικούς και μαθητές πολλών σχολείων της Διεύθυνσης.
  9. Στις 20/5/2018 oμάδα 12 μαθητών/-τριών πήρε μέρος σε εργαστήριο προώθησης της πολυπολιτισμικότητας και πολυγλωσσίας στο πλαίσιο εκδηλώσεων «Το Α.Π.Θ. την Κυριακή».

Οι παραπάνω δραστηριότητες αγκαλιάστηκαν τόσο από τους συμμετέχοντες μαθητές και τις συμμετέχουσες μαθήτριες και τις οικογένειές τους, όσο και από τους εκπαιδευτικούς  του σχολείου και την ευρύτερη σχολική κοινότητα και άφησαν πίσω τους όμορφες αναμνήσεις και γόνιμο προβληματισμό. Το πρόγραμμα θα συνεχιστεί και την επόμενη σχολική χρονιά με νέες ενότητες διαπολιτισμικής εκπαίδευσης κατά τις διασχολικές συναντήσεις και πολλές δραστηριότητες διερεύνησης του προσφυγικού ζητήματος και καλλιέργειας της ανεκτικότητας.

Το δεύτερο από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα που εκπονεί το σχολείο  μας έχει τίτλο “Inventors and Innovators: our heritage and our future” και στόχο έχει τη γνωριμία με τους εφευρέτες του παρελθόντος και του παρόντος, έτσι ώστε να αποτελέσουν αυτοί εφαλτήριο για νέες καινοτόμες ιδέες και επιχειρήσεις στο μέλλον. Εκτός από την έρευνα και την παρουσίαση ήδη εφαρμοσμένων καινοτομιών, στο επίκεντρο του προγράμματος βρίσκονται όροι της νεανικής επιχειρηματικότητας, όπως start up, διασφάλιση του copy right, διαδικασία ίδρυσης εταιρίας, εικονική εταιρία κλπ.

Έτσι, στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος και των στόχων του:

  1. Πραγματοποιήθηκαν, μετά τη συντονιστική συνάντηση  στο Ζάγκρεπ της Κροατίας, δύο διασχολικές συναντήσεις ανταλλαγής μαθητών μικρής διάρκειας, μία στο Freiburg της Γερμανίας (19-14/3/2018) και μία στο Ζάγκρεπ της Κροατίας (6-11/5/2018), στη διἀρκεια των οποίων μαθητές/-τριες των πέντε σχολείων που συμμετέχουν στη σύμπραξη (Κροατία, Γερμανία, Ελλάδα, Σουηδία, Πολωνία) είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν εφευρέτες της χώρας τους, να παρακολουθήσουν αντίστοιχες παρουσιάσεις άλλων χωρών, να ακούσουν ομιλίες ειδικών από επιχειρήσεις που πραγματοποιούν καινοτόμες εφευρέσεις, να συμμετάσχουν σε εργαστήρια εκμάθησης νέων εργαλείων για ηλεκτρονικές παρουσιάσεις και κουίζ, και βέβαια να επισκεφθούν μουσεία ή τόπους ορόσημα στην εφευρετικότητα και την καινοτομία (π.χ. Μουσείο της Mercedes στη Φρανκφούρτη ή Μουσείο Tesla στο Ζάγκρεπ). Η ευρωπαϊκή διάσταση του προγράμματος ενισχύθηκε με την επίσκεψη στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο από τους συμμετέχοντες στη συνάντηση του Freiburg.
  2. Στις 22/9/2017 ομάδα μαθητριών και καθηγητριών του σχολείου μας επισκέφθηκε το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας “Noesis”, όπου φιλοξενούνταν η Έκθεση Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας ΙΔΕΑ και η παρουσίαση της εφαρμογής της καινοτόμου ιδέας του Έξυπνου φορέματος.
  3. Στις 20/12/2017 μαθητές του 1ου Πειραματικού ΓΕΛ Θεσσαλονίκης «Μανόλης Ανδρόνικος» συμμετείχαν με επτά ευρηματικά και καλαίσθητα λογότυπα στον διαγωνισμό για την ανάδειξη του logo του προγράμματος. Τελικά, νικητής του διαγωνισμού αναδείχτηκε το κροατικό logo.
  4. Στις 19/1/2018 ο ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Φυσικής του ΑΠΘ και διεθνώς αναγνωρισμένος αστροφυσικός κ. Γιάννης Σειραδάκης πραγματοποίησε στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου μας ομιλία για τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων.
  5. Στις 18 και 19/6/2018 έξι μαθητές του σχολείου μας συμμετείχαν στην εκδήλωση με τίτλο «Δημιουργική Ρομποτική με Ανοιχτό Λογισμικό και Υλικό», που διοργάνωσε το Εργαστήριο Διδακτικής της Φυσικής και Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του Τμήματος Φυσικής του Α.Π.Θ. με υπεύθυνο τον κ. Χαρίτωνα Πολάτογλου, Καθηγητή Τμήματος Φυσικής στο συγκεκριμένο Τμήμα και Πρόεδρο του ΕΠ.Ε.Σ. του σχολείου.

Οι παραπάνω εκδηλώσεις, όπως και η έρευνα πάνω σε εφευρέτες και καινοτομίες του ελληνικού παρελθόντος, έρευνα που οδήγησε στη δημιουργία παρουσιάσεων, άρθρων, κουίζ και αφισών, έδωσε την ευκαιρία σε πολλούς μαθητές/-τριες του σχολείου να έρθουν σε επαφή με την ιδέα της καινοτομίας και της εφευρετικότητας. Το πρόγραμμα θα συνεχιστεί την επόμενη σχολική χρονιά με αναζήτηση της καινοτομίας στο παρόν της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας,  με καινοτόμες ιδέες των ίδιων των μαθητών μας, με ίδρυση εικονικής εταιρίας και γενικότερα διερεύνηση των εννοιών της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας.

Εκ μέρους των Παιδαγωγικών Ομάδων,

Γρηγοριάδου Αναστασία, ΠΕ02, φιλόλογος,

Συντονίστρια ελληνικού σχολείου