Στο πλαίσιο των δράσεων ενίσχυσης ενεργού πολιτειότητας, οι μαθητές και οι μαθήτριες του ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΧΟΡΤΙΑΤΗ συμμετείχαν κατά τη φετινή σχολική χρονιά (2024-2025) σε καινοτόμες δράσεις με κοινωνική ευαισθησία, υπευθυνότητα και συλλογική συνείδηση. Μέσα από πρωτοβουλίες που αντιστοιχούν στους δεκαεπτά (17) στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης και έχουν περιβαλλοντικό, κοινωνικό και πολιτιστικό χαρακτήρα, καλλιέργησαν την έννοια της προσφοράς και της συμμετοχής στα κοινά.
Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ Λυκείου στο πλαίσιο της δράσης «Συμβάλουμε στη μείωση των ψηφιακών ανισοτήτων» μελέτησαν την “Ισότητα των δύο φύλων”. Υπεύθυνη εκπαιδευτικός της δράσης ήταν η κα Πελαγία Σαλταμάρα, Οικονομολόγο.
Τα τμήματα της Β΄ Λυκείου με υπεύθυνο τον εκπαιδευτικό κ. Χρύσανθο Αγαθοκλέους, Πληροφορικής, ενεργοποιήθηκαν και ανέλαβαν πρωτοβουλίες, για να υλοποιήσουν τις διαφορετικές δράσεις που επέλεξαν ανά τμήμα. Στη συνέχεια, στο πλαίσιο κάθε τμήματος, οι μαθητές και οι μαθήτριες χωρίστηκαν σε υπό-ομάδες και, αφού πρώτα αναζήτησαν πληροφορίες και έλεγξαν την ποιότητά τους, στη συνέχεια τις γνωστοποίησαν στους συμμαθητές τους μέσα από σχετικές παρουσιάσεις που δημιούργησαν συνεργατικά. Ειδικότερα, υλοποιήθηκαν τα παρακάτω:
ΤΜΗΜΑ Β1
ΔΡΑΣΗ: «Η φροντίδα των ζώων»
ΤΜΗΜΑ Β2
ΔΡΑΣΗ: “Μαλλιά, ένα αλλιώτικο και ξεχωριστό δώρο”
Τέλος, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, με συντονίστρια την εκπαιδευτικό κα Στυλιανή Λαλάγκα, Φυσικής Αγωγής, επέλεξαν ανά τμήμα διαφορετικές δράσεις, οι οποίες παρουσιάζονται ως εξής:
ΤΜΗΜΑ Γ1
ΔΡΑΣΗ: «Γέφυρες ζωής και γνώσης»
ΤΙΤΛΟΣ: «ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ: Ένα ταξίδι ζωής»
ΑΦΙΣΑ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Οι μαθητές και οι μαθήτριες του συγκεκριμένου τμήματος μετά την επιλογή του θέματος εφάρμοσαν την ομαδοσυνεργατική μέθοδο και μελέτησαν τις αλλαγές που συμβαίνουν στην «Τρίτη Ηλικία». Επίσης, δημιούργησαν ερωτηματολόγιο, επισκέφθηκαν το Κέντρο φροντίδας ηλικιωμένων «ΑΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ» και πήραν συνέντευξη από τους τρόφιμους, για να μάθουν για τη ζωή τους, τα ενδιαφέροντά τους και τη σχέση τους με την τεχνολογία. Μάλιστα, η συνέντευξη αυτή έχει αναρτηθεί την ηλεκτρονική μαθητική εφημερίδα του σχολείου «Ο Γυάλινος Κόσμος του Λυκείου Χορτιάτη». Τέλος, τα παιδιά δημιούργησαν μια συνεργατική ψηφιακή αφίσα ευαισθητοποίησης, στην οποία υπάρχει ο πρώτος στίχος σχετικού με τη δράση ποιήματος της μαθήτριας Στέλλας Παρασκευής Γιαννακοπούλου και στην οποία απεικονίζονται οικογενειακές φωτογραφίες τους με τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης οι φωτογραφίες αυτές μετατράπηκαν σε σκίτσα.
ΤΜΗΜΑ Γ2
ΔΡΑΣΗ: «Κλιματικοί πρεσβευτές για την πρόληψη σε καύσωνες, πυρκαγιές, πλημμύρες και σεισμούς»
ΤΙΤΛΟΣ: «ΠΡΑΣΙΝΗ ΑΣΠΙΔΑ: Πρόληψη και προστασία του δάσους μας»
ΑΦΙΣΑ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Οι μαθητές και οι μαθήτριες του συγκεκριμένου τμήματος εφάρμοσαν την ομαδοσυνεργατική μέθοδο και χωρισμένοι σε υπό-ομάδες αναζήτησαν και συνέλεξαν έγκυρες πληροφορίες για: τη σημασία της διατήρησης των δασών στο οικοσύστημα, τους παράγοντες που σχετίζονται με την εκδήλωση πυρκαγιάς (αίτια, τύποι, συχνότητα εκδήλωσης, συνέπειες, παράγοντες που επηρεάζουν την εξάπλωση), τα μέτρα πρόληψης και ετοιμότητας, τον τρόπο καταστολής και αποκατάστασης ζημιών, τον σκοπό του Συντονιστικού Κέντρου Δασοπυρόσβεσης, το περιεχόμενο της έννοιας «εθελοντισμός», τον τρόπο λειτουργίας του Συστήματος Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας και τη συμβολή του στην αντιμετώπιση των πυρκαγιών, την ανιδιοτελή αποστολή του Εθελοντή Πυροσβέστη και τη διαδικασία για να γίνει κάποιος Εθελοντής Πυροσβέστης. Η διάχυση των αξιόπιστων και διασταυρωμένων πληροφοριών κάθε υπό-ομάδας έγινε με προβολές των αντίστοιχων παρουσιάσεων μέσα στη σχολική αίθουσα του τμήματος. Τέλος, οι μαθητές δημιούργησαν μια συνεργατική ψηφιακή αφίσα ευαισθητοποίησης της ευρύτερης κοινωνίας, αξιοποιώντας και τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης.
ΤΜΗΜΑ Γ3
ΔΡΑΣΗ: «Εκπαίδευση για όλους/όλες»
ΤΙΤΛΟΣ: «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΡΑ: Μάθηση και ελπίδα πίσω από τα κάγκελα»
Με έναυσμα τη ρήση του Βίκτωρος Ουγκώ «Εκεί όπου ανοίγει ένα σχολείο κλείνει μια φυλακή», οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γ3 εστίασαν τη δράση τους στους κρατούμενους και αφιέρωσαν μέρος του πολιτιστικού προγράμματός τους με τίτλο «ERASMUS+: Πηγή έμπνευσης», με στόχο τη συγκέντρωση πόρων για αγορά και προσφορά σχολικού υλικού σε Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας εντός σωφρονιστικού καταστήματος.
Αξίζει να αναφερθεί ότι στο πλαίσιο του προγράμματος Αγωγής Υγείας με τίτλο: «Σωματική Υγεία και Τρόποι Ζωής» και με υπεύθυνες εκπαιδευτικούς τις κα Ελένη Κατσιάνη, Βιολόγο και κα Άννα Σιώπη, Φιλόλογο, κάποιοι μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ Λυκείου του σχολείου μας, για πρώτη φορά, επιδεικνύοντας ωριμότητα, υπευθυνότητα και βαθιά αίσθηση κοινωνικής προσφοράς, έκαναν το πρώτο τους «σπουδαίο δώρο» στη μεγάλη αλυσίδα της ζωής, συμμετέχοντας σε δράση εθελοντικής αιμοδοσίας. Η συγκεκριμένη πράξη αλτρουισμού και ανθρωπιάς πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 10 Μαρτίου 2025 και κάνει περήφανη και αισιόδοξη για το μέλλον όλη τη σχολική κοινότητα του ΓΕΛ ΧΟΡΤΙΑΤΗ.
Πρέπει να σημειωθεί ότι όλες οι προαναφερθείσες δράσεις παρουσιάστηκαν την Πέμπτη 15 Μαΐου 2025 στο ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ, που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΓΕΛ ΧΟΡΤΙΑΤΗ. Επιπλέον, είναι αναρτημένες στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης και στο ψηφιακό κανάλι του σχολείου και παρουσιάστηκαν στην τελετή λήξης και αποφοίτησης του λυκείου για το σχολικό έτος 2024-2025.
Με τον ώριμο λόγο, τις συνετές πράξεις και τη δυναμική παρουσία τους οι μαθητές και οι μαθήτριές μας απέδειξαν περίτρανα ότι η νέα γενιά έχει ζωηρή φωνή, ουσιαστικό ενδιαφέρον και πρόθυμη διάθεση να συμβάλει θετικά στη συνδιαμόρφωση ενός καλύτερου κόσμου.