Ρετροσπεκτίβα αντί ευετηρίας

Isaak Asimov on throne

Ας φανταστούμε ένα κόσμο στον οποίο η γαστροσκόπηση γίνεται με ένα χάπι-ρομπότ που καταγράφει τα πάντα, ή στον οποίο το αμαξίδιο ενός ανάπηρου κινείται αυτόματα σε σκάλες και ανισόπεδα σημεία. Ας σκεφτούμε τώρα τα παιδιά μας που μαθαίνουν μαθηματικά και φυσική στο δημοτικό ή στις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου. 

69 χρόνια μετά την έκδοση του μοναδικού βιβλίου "Εγώ το Ρομπότ" του Ισαάκ Ασίμωφ, ο προγραμματισμός των ρομπότ αποτελεί πλέον σχεδόν πρακτική στα περισσότερα σχολικά μαθήματα της τεχνολογίας παγκοσμίως, πλην Ελλάδας. Η εξέλιξη της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μοναδική μαθησιακή εμπειρία που προσφέρει ο σχεδιασμός, η κατασκευή και η λειτουργία των μικρών ρομπότ που αποτελούνται από έναν επεξεργαστή και πολυάριθμους αισθητήρες και μηχανικά μέρη χάρη στους οποίους πραγματοποιούν μετρήσεις, πειράματα, πολύπλοκους υπολογισμούς αλλά και μοναδικές "αποστολές". Εφαρμόζοντας κύρια τον δεύτερο νόμο του Ασίμωφ, "Το ρομπότ πρέπει να υπακούει τις διαταγές που του δίνουν οι άνθρωποι", οι μικροί και μεγάλοι μαθητές αναδεικνύουν τη δημιουργικότητα τους και αναπτύσσουν τις δεξιότητες τους στο να λύνουν πολύπλοκα προβλήματα και να αναζητούν μοναδικές λύσεις.

Μπορούν τα παιδιά μας να φτιάχνουν ρομπότ; Και μπορούν, και διακρίνονται, αν τους δώσουμε την ευκαιρία της μεθόδου #STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Δηλαδή να καταλάβουν ότι τα ολοκληρώματα θα τους βοηθήσουν να φτιάξουν αλγόριθμους που θα επιτρέψουν την κατασκευή του μοντέλου, η δράση και η κίνηση στη φυσική θα φτιάξει τα γρανάζια σε ένα ρομπότ που τελικά θα το χρειαστεί ο καταναλωτής και που τελικά θα του βελτιώσει τη ζωή.

Η εκπαιδευτική ρομποτική είναι μια δραστηριότητα που πραγματοποιείται με την ενεργό συμμετοχή των μαθητών οι οποίοι εργάζονται σε ομάδες. Οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να κατασκευάσουν, να προγραμματίσουν και να επιβεβαιώσουν άμεσα τα αποτελέσματα τους ενώ παράλληλα έχουν εργαστεί συλλογικά έχοντας ο καθένας τον ρόλο του μέσα στην ομάδα.

Για τον WRO Hellas, αυτό είναι μία πραγματικότητα και δεν αποτελεί επιστημονική φαντασία! Με αφορμή την πρόσφατη και επιτυχημένη ταινία ROBOGIRL, σε παραγωγή γνωστής εταιρίας κινητής τηλεφωνίας, παρατίθενται και τα παρακάτω επιτεύγματα, μέσα από τους διαγωνισμούς του WRO Hellas. Ακριβώς για να δείτε πώς οι μαθητές της χώρας μας φτιάχνουν κάθε χρόνο ρομπότ που βρίσκονται στα επίπεδα της ταινίας και αγγίζουν τα όρια της φαντασίας!

Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής: Δημιουργώ, άρα υπάρχω!

Πρέπει να νιώθουμε υπερήφανοι γιατί από το 2009, η χώρα μας συμμετέχει επισήμως στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής - World Robot Olympiad. Ο W.R.O.™ είναι ένας παγκόσμιος διαγωνισμός ρομποτικής και δίνει τη δυνατότητα σε μαθητές από 8 – 19 ετών να εμπλακούν σε μία διαδικασία επίλυσης ενός προβλήματος χρησιμοποιώντας όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες ρομποτικής που είναι διαθέσιμες στη σημερινή εποχή.

Για να είμαστε ως πολίτες ενήμεροι και ενεργοί σε θέματα τεχνολογίας και ρομποτικής, παρατίθεται μία σύντομη ανασκόπηση στις επιτυχίες των παιδιών και ειδικότερα των προπονητών τους, ξεκινώντας από τις πιο πρόσφατες >>>

2018: Δύο 4ες θέσεις στην κατηγορία Open, 5η θέση στην κατηγορία ποδοσφαίρου (διαβάστε περισσότερα για τον πρόσφατο απολογισμό). Με δύο ελληνικές ομάδες να κατακτούν την 4η θέση στην παγκόσμια κατάταξη και άλλες σημαντικές διακρίσεις έληξε ο Παγκόσμιος Τελικός World Robot Olympiad 2018.

Τέταρτες στον κόσμο αναδείχθηκαν η ομάδα Autonomous robotic aquaponics (κατηγορία Open Γυμνασίου) και η ομάδα Rest in PC’s (κατηγορία Open Λυκείου) στον Παγκόσμιο Τελικό της Ολυμπιάδας Εκπαιδευτικής Ρομποτικής World Robot Olympiad 2018, ο οποίος φιλοξενήθηκε στο Τσιάνγκ Μάι της Ταϊλάνδης από τις 16 έως τις 18 Νοεμβρίου 2018 (δείτε βίντεο).

«Αυτό το ταξίδι ήταν σημαντικό από κάθε άποψη. Τα παιδιά ένιωσαν ότι ήταν πολίτες του κόσμου, είδαν ότι έχουν πολλά με συνομηλίκους τους από μακρινές χώρες, αντάλλαξαν ιδέες, απόψεις» λέει ο Γεώργιος Μαρκόπουλος, προπονητής της ομάδας Autonomous robotic aquaponics στην κατηγορία Open Γυμνασίου.

«Οι ιδέες που παρουσιάστηκαν στον διαγωνισμό θα μπορούσαν να εφαρμοστούν και στο πλαίσιο της καθημερινής ζωής. Αυτό με κάνει να πιστεύω πως σε λίγα χρόνια από τώρα τα ρομπότ θα επιτελούν σημαντικές και συνθέτες λειτουργίες» δηλώνει ο Φώτης Κατσοχρήστος, προπονητής της ομάδας Rest in PC's στην κατηγορία Open Λυκείου (δείτε βίντεο).

Διαβάστε επίσης, την πλήρη συνέντευξη των δύο προπονητών στην Καθημερινή.

Πάμε πίσω στην Ελλάδα και στον Τελικό Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2018 με την πίστα ορόσημο στην κατηγορία Γυμνασίου: Βυζαντινή Αυτοκρατορία και Επικοινωνίες (δείτε το σχετικό βίντεο).  «Γιατί όλοι όσοι συμμετείχαν σε αυτό το ταξίδι που ξεκίνησε από τον Οκτώβριο και μέχρι τον Φεβρουάριο 2018 αλλά και μετά (Μάρτιο-Ιούλιο για να επιτύχουν στα προκριματικά της Ολυμπιάδας) κρύβουν κάτι «ηρωικό» μέσα τους διαγωνιζόμενοι σε μια κατηγορία που δεν συγχωρεί το παραμικρό λάθος. Έστω όμως για μια μέρα θα είναι Ήρωες!». Τάδε έφη Κώστας Τσατσαρώνης. Αυτό το τελευταίο ανέδειξε και η πρόσφατη ταινία #Robogirl (www.robogirl.gr).

2017: 1 χάλκινο μετάλλιο, 2 ομάδες στην πρώτη επτάδα & πολλές σημαντικές διακρίσεις για τις Ελληνικές ομάδες στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής. Χάλκινο μετάλλιο και την τρίτη θέση παγκοσμίως (κατηγορία Open Δημοτικού) κατέκτησε η ομάδα Smartbirds NEXT υπό την καθοδήγηση του προπονητή Πάνου Βέρρα, στην World Robot Olympiad της Κόστα Ρίκα, φέρνοντας στη χώρα μας το 2ο Ολυμπιακό μετάλλιο!

Ακόμη μία διάκριση στην κατηγορία Open Γυμνασίου, ήρθε από την ομάδα GRID, η οποία κατετάγη έβδομη παγκοσμίως ανάμεσα σε 33 ομάδες, με προπονήτρια τη Διάνα Βουτυράκου. Οι δύο ομάδες συμμετείχαν στην ελληνική ολυμπιακή αποστολή που αναδείχθηκε στον Εθνικό Διαγωνισμό WRO, του Οργανισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Επιστήμης WRO Hellas. Σημαντικές διακρίσεις έλαβαν και οι υπόλοιπες ομάδες της ελληνικής αποστολής. Διαβάστε περισσότερα στον απολογισμό 2017.

Θαυμάστε το project στο βίντεο της ελληνικής ομάδας Smartbirds Next, η οποία βγήκε 3η στην World Robot Olympiad™ 2017 (Κόστα Ρίκα - κατηγορία Open Δημοτικού).

Κατά τη διάρκεια του Εθνικού Διαγωνισμού W.R.O.™, οι ομάδες διαγωνίζονται αρχικά σε επίπεδο περιφέρειας για να προκριθούν και να φτάσουν στον τελικό. Οι νικητές του τελικού αποτελούν την ελληνική αποστολή για την επερχόμενη Ολυμπιάδα Ρομποτικής (δείτε το απολογιστικό βίντεο του 9ου Εθνικού Διαγωνισμού).

Πάμε πίσω πάλι στην Ελλάδα και στον Τελικό του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2017, στον οποίο εισήχθη μία νέα κατηγορία για μαθητές Λυκείου (δείτε το βίντεο με παράδειγμα κατασκευής).
Επίσης, δείτε στο βίντεο μία ενδεικτική λύση της δοκιμασίας «Η πορεία του Μ. Αλεξάνδρου» στην κατηγορία Γυμνασίου, η οποία το 2017 διοργανώθηκε για δεύτερη συνεχή χρονιά.

2016: Στην Ινδία πραγματοποιήθηκε ο Παγκόσμιος Τελικός World Robot Olympiad 2016, όπου καταλάβαμε την 4η θέση στην κατηγορία ποδοσφαίρου με ρομπότ (θα επανέρθουμε σε αυτό λίγο πιο κάτω) και την 8η θέση στην κατηγορία Open Λυκείου με την ομάδα από το 7ο Γενικό Λύκειο Τρικάλων και προπονήτρια την Ελευθερία Καραγιώργου (δείτε το βίντεο της ομάδας).

Παρατίθεται επίσης το βίντεο με τη διαγωνιστική στιγμή για την ελληνική ομάδα Pythagoras στην κατηγορία Regular Γυμνασίου, για την επιμονή και την υπομονή που διέπουν μία ομάδα ρομποτικής σε τέτοιου επιπέδου διαγωνισμούς!

Πίσω στην Ελλάδα και πάλι για τον Τελικό του Πανελλήνιου Διαγωνισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2016, στον οποίο εισήχθη νέα κατηγορία για μαθητές Γυμνασίου. Το Σάββατο 2/4/2016, 250 μαθητές από όλη την Ελλάδα συμμετείχαν στον τελικό του 1ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Ρομποτικής για παιδιά Γυμνασίου "Ταξίδι στην Αρχαιότητα". Άλλος ένας επιτυχημένος διαγωνισμός αφιερώθηκε στην εκπαιδευτική ρομποτική και στις δυνατότητες των παιδιών να ασκήσουν τις τεχνολογίες του μέλλοντος.

Επίδειξη του «λαβύρινθου»: Η βασική δεξιόστροφη διαδρομή της πίστας του λαβύρινθου. Το ρομπότ ακολουθεί τον τοίχο με τρεις αισθητήρες ultrasonic και P controller. Η πίστα είναι εκτυπωμένη σε μουσαμά και οι τοίχοι είναι φτιαγμένοι από λευκή μελαμίνη 16 χιλιοστών. Στο βίντεο αποτυπώνεται η διαδρομή της πίστας «Η επιστροφή του Οδυσσέα» για τον διαγωνισμό του Γυμνασίου. Το ρομπότ ακολουθεί τη γραμμή χρησιμοποιώντας τρεις αισθητήρες χρώματος (ένα στο κέντρο και δύο στα πλάγια).

Ο 2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής για παιδιά Δημοτικού, με το θέμα “Ο Γαλαξίας μας”, πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία. Σε όλη την Ελλάδα συμμετείχαν 250 σχολεία, 330 ομάδες, 1900 παιδιά! Πραγματοποιήθηκαν 22 workshops πανελληνίως για την ενημέρωση των εκπαιδευτικών. Στον τελικό της 19ης Μαρτίου 2016 συμμετείχαν 50 ομάδες από όλες τις Περιφέρειες με 270 παιδιά! Τα παιδιά ενίσχυσαν τις ψηφιακές τους δεξιότητες μέσα από μια συναρπαστική εμπειρία που τα προσκαλούσε να ανακαλύψουν τον κόσμο της επιστήμης και της τεχνολογίας.

2015 2η θέση Κατηγορία ποδοσφαίρου με ρομπότ!

Στην πρώτη χρονιά συμμετοχής της Ελλάδας στην κατηγορία WRO Football, το 1ο ΓΕΛ Ξάνθης με προπονητή τον Θανάση Μπαλαφούτη κατακτά τη 2η θέση στην παγκόσμια κατάταξη (δείτε το βίντεο της ανακοίνωσης της ομάδας στην Ντόχα του Κατάρ)! Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο coach της επιτυχίας Θανάσης Μπαλαφούτης, σε μία από τις πολλές συνεντεύξεις εκείνη την εποχή: Την τιτάνια προσπάθεια των παιδιών λίγοι την γνώριζαν και θα έμενε στην αφάνεια αν δεν ερχόταν το ολυμπιακό μετάλλιο. Ο λόγος που την αναδεικνύουμε εδώ, δεν είναι για το χειροκρότημά σας, αλλά για να αποτελέσει δίδαγμα προς τα νέα παιδιά. Οι επιτυχίες στη ζωή συνήθως έρχονται ύστερα από πολύ κόπο και μεγάλες θυσίες και σπανίως αποτελούν προϊόν τύχης. Μερικές φορές η ζωή ανταμείβει γενναία όσους ρισκάρουν για να κυνηγήσουν τα όνειρά τους.”

Για άλλη μία φορά πίσω στην Ελλάδα και στον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής για μαθητές Δημοτικού, όπου το 2015 ο WRO Hellas διεξήγαγε για πρώτη φορά τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής αποκλειστικά για παιδιά Δημοτικού, ηλικίας 8-12 ετών. Ο διαγωνισμός με θέμα «Η δική μου πόλη», διήρκεσε από τα τέλη Οκτωβρίου 2014 έως τον Φεβρουάριο 2015.

2014: Στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα Ρομποτικής, που πραγματοποιήθηκε στο Σότσι της Ρωσίας, το θέμα ήταν το Διάστημα. Στο διαγωνισμό συμμετείχαν 390 ομάδες από 47 χώρες και ο ανταγωνισμός ήταν σκληρός. Παρουσιάστηκαν τεχνολογικά επιτεύγματα που ξεπερνούσαν τα όρια της φαντασίας. Και σε αυτή την αναμέτρηση είχαμε μια σπουδαία ελληνική επιτυχία. Οι Minders, επινοώντας ένα ρομπότ ικανό να εξερευνήσει το Διάστημα, κατέκτησαν την 7η θέση στην κατηγορία OPEN Λυκείου, υπό την καθοδήγηση του προπονητή Δημήτρη Μωραΐτη. Διαβάστε στην Καθημερινή το σχετικό αφιέρωμα.

Στον απολογισμό του 6ου Εθνικού Τελικού Ολυμπιάδας Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, η δημιουργική Ελλάδα συνεχίζοντας τις επιτυχίες, για πρώτη φορά το 2014 εκπροσωπήθηκε με πλέον των δέκα σχολικών ομάδων στο αντίστοιχο «Μουντιάλ» Ρομποτικής, στις 21-23 Νοεμβρίου 2014 στο Σότσι, όπου διοργανώθηκε η Ολυμπιάδα από το Ρωσικό Υπουργείο Παιδείας.

2013 - Την 7η θέση στην κατηγορία Regular Δημοτικού καταλάβαμε ως χώρα στην Ινδονησία, παραμένοντας ακόμη και σήμερα η καλύτερη θέση στην απαιτητική διαγωνιστική κατηγορία της Regular.

Δείτε σχετικά στον απόηχο Ολυμπιάδας Ρομποτικής και πάρτε μία οπτικοακουστική γεύση από την Τζακάρτα της Ινδονησίας (15 έως 17-11-2013). Και μόνο η συμμετοχή των Ελλήνων μαθητών μας στη διοργάνωση αποτελεί νίκη! Η χώρα μας εκπροσωπήθηκε επάξια από το 44ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών (βλ. 1' και 56'') πανηγυρίζοντας την 7η θέση στην κατηγορία Δημοτικού Σχολείου, αφήνοντας πίσω χώρες και ομάδες με παράδοση επιτυχιών στο διαγωνισμό.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν μία αναγνώριση των αναφερθέντων & διακριθέντων καθηγητών (κυρίως Πληροφορικής) , καθώς επίσης και των αφανών συναδέλφων,οι οποίοι/ες κοπιάζουν εξίσου και γνωρίζουν αυτοί κι αυτές πολύ καλά το γιατί! Όλα τα υπόλοιπα αποτελούν ιστορία, την οποία μπορείτε να διαβάσετε στο άρθρο “Η γέννηση της εκπαιδευτικής ρομποτικής και η εξέλιξή της”. 

Καλή χρονιά με μπόλικη WROμποτική!