STEM education – eTwinning project – ”Peter and the Wolf: A Contribute for the European Wolf Conservation”

Κατά τη σχολική χρονιά 2019-20, οι μαθητές του 19ου Δημ. Σχ. Σερρών είχαν τη χαρά να παραλάβουν από το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ  κιτ ρομποτικής LEGO WeDo 2.0. Aποφασίστηκε να χρησιμοποιηθεί από τους μαθητές της Ε και ΣΤ τάξης του ολοήμερου τμήματος του σχολείου, υπό την επίβλεψη του υπευθύνου εκπαιδευτικού του ολοήμερου τμήματος σε συνεργασία με την εκπαιδευτικό Αγγλικής Γλώσσας σε συνεργατικό διακρατικό έργο eTwinning. Στην πορεία του προγράμματος, στο έργο πήραν μέρος και μαθητές της Δ2 τάξης καθώς το θέμα ήταν συναφές με θεματική ενότητα του προγράμματος σπουδών του μαθήματος Μελέτη Περιβάλλοντος αλλά και της Αγγλικής Γλώσσας, απειλούμενα ζώα.

Η εκπαιδευτικός Αγγλικής Γλώσσας Άννα Βελίκη συνεργάστηκε με τον εκπαιδευτικό Πληροφορικής από την Πορτογαλία António João Lopes για την ίδρυση έργου eTwinning με θέμα STEAM (Science-Technology-Engineering-Art- Mechanics) και τίτλο “Peter and the Wolf: a Contribute for the European Wolf Conservation”. To έργο βασίστηκε στο γνωστό μουσικό παραμύθι του Σεργκέι Προκόβιεφ «Ο Πέτρος και ο Λύκος». Ανάμεσα στα δύο σχολεία πραγματοποιήθηκαν διάφορες συνεργατικές δραστηριότητες, όπως τηλεδιασκέψεις, συνεργατική εικονογραφημένη ιστορία σε ηλεκτρονικό βιβλίο με προφορική αφήγηση κι επιτραπέζιο παιχνίδι ερωτήσεων. Η καινοτομία του ήταν η κατασκευή κινούμενου ρομπότ/ λύκου και ο ψηφιακός προγραμματισμός της κίνησής του στο επιτραπέζιο παιχνίδι.

Οι μαθητές γνώρισαν τους ήρωες του παραμυθιού και τα μουσικά όργανα που τους αντιπροσωπεύουν, ανάλογα με το χαρακτήρα και το ρόλο τους στην ιστορία. Στη συνέχεια ενημερώθηκαν για το λύκο, το βιότοπό του και τους κινδύνους που τον απειλούν από ομάδα της περιβαλλοντικής οργάνωσης Αρκτούρος που επισκέφτηκε το σχολείο μας.  Καθώς οι συνεργατικές δραστηριότητες των δύο σχολείων συμπεριλάμβαναν τη συγγραφή διασκευής του παραμυθιού και τη δημιουργία επιτραπέζιου  παιχνιδιού, καλέσαμε στο σχολείο υπεύθυνο εκπαιδευτικό από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ποροΐων που κινητοποίησε το ενδιαφέρον των μαθητών της Δ τάξης με ανάλογες βιωματικές δραστηριότητες.

Κατά το διάστημα που τα σχολεία ήταν κλειστά λόγω του κορονοϊού,  οι μαθητές των δύο σχολείων συνέχισαν να εργάζονται εξ αποστάσεως για τη συγγραφή της συνεργατικής διασκευής του παραμυθιού «Ο Πέτρος και ο Λύκος» στην Αγγλική γλώσσα, δίνοντάς της μία περιβαλλοντική διάσταση κι αντάλλαξαν τις ζωγραφιές τους για την εικονογράφησή της.

Λόγω των περιοριστικών μέτρων για την προστασία από τον κορονοϊό δεν ήταν δυνατή η εργασία σε ομάδα για την δημιουργία κατασκευής με LEGO, αφού μάλιστα σταμάτησε και η λειτουργία του ολοήμερου τμήματος. Για το λόγο αυτό, ένας μαθητής της Ε τάξης από το ολοήμερο τμήμα, ανέλαβε κι έφερε σε πέρας με απόλυτη επιτυχία, το έργο της κατασκευή ενός ρομπότ/λύκου με το κιτ Lego WeDo 2.0 και του προγραμματισμού της κίνησής του με κώδικα Scratch. Το έργο έκλεισε με συνάντηση των δύο σχολείων μέσω τηλεδιάσκεψης στην οποία οι δύο ομάδες μαθητών διασκέδασαν παίζοντας επιτραπέζιο παιχνίδι με κοινό ταμπλό σχεδιασμένο με τις ζωγραφιές των μαθητών, ερωτήσεις σχετικές με το παραμύθι και τη ζωή του λύκου και τη ψηφιακή κατασκευή να κινείται πάνω στο ταμπλό. Ομάδα τεχνικής υποστήριξης, αποτελούμενη από μαθητές της ΣΤ τάξης, συμμετείχε στον έλεγχο λειτουργίας του κώδικα προγραμματισμού του ρομπότ και βοήθησε αποτελεσματικά στην επίλυση προβλημάτων τεχνικής φύσης κατά τη διάρκεια της 2ης τηλεδιάσκεψης.

Με την υλοποίηση του προγράμματος οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν με μαθητές από την Πορτογαλία, να χρησιμοποιήσουν και να εξασκήσουν την Αγγλική γλώσσα, να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα σχετικά με την προστασία ειδών που απειλούνται, να γνωρίσουν ένα σημαντικό μουσικό έργο, να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους, να γνωρίσουν τις δυνατότητες της τεχνολογίας σαν μέσο επικοινωνίας, ψηφιακής δημιουργίας και προγραμματισμού.

Ευχαριστούμε το διευθυντή του σχολείου Κωνσταντίνο Παπαφωτίου και τους εκπαιδευτικούς που διευκόλυναν την υλοποίηση των δραστηριοτήτων, καθώς και τους εκπαιδευτικούς των Εικαστικών και της Θεατρικής Αγωγής για την καθοδήγηση των μαθητών στις εικαστικές δημιουργίες και τη δραματοποίηση του παραμυθιού στην 1η τηλεδιάσκεψη.

Μπορείτε να δείτε τη συνεργατική ιστορία

https://www.storyjumper.com/book/read/85333285/5ee7b846b7b5a

και το Twinspace του έργου

https://twinspace.etwinning.net/102179/home