Συνέδριο Open Classroom 2020 Ανοιχτή και εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, νέες προκλήσεις και προοπτικές

Συνέδριο Open Classroom 2020

Ανοιχτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, νέες προκλήσεις και προοπτικές   

Ελληνογερμανική Αγωγή, 6-8 Νοεμβρίου 2020

 (http://openclassroom2020.ea.gr/)

Στην εποχή της πανδημίας, η παγκόσμια εκπαιδευτική κοινότητα βιώνει μια πρωτόγνωρη πραγματικότητα που δοκιμάζει όχι μόνο τις αντοχές των εκπαιδευτικών συστημάτων, αλλά και τον ίδιο τον πυρήνα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, που είναι η ευημερία και η πρόοδος των μαθητών. Βρισκόμαστε ίσως στο μέσο ενός πολύ δύσκολου ταξιδιού, κατά το οποίο, όλα τα  βασικά δεδομένα, και, κυρίως, οι βεβαιότητές μας, αναιρούνται. Και προφανώς καλούμαστε όλοι οι εκπαιδευτικοί εταίροι να αποδείξουμε ότι διαθέτουμε πολύτιμα αποθέματα ανθεκτικότητας, αλλά και ετοιμότητα να αναδείξουμε εκείνες τις καινοτόμες ιδέες που θα μας οδηγήσουν με ασφάλεια στον τελικό μας προορισμό, στην έξοδο απ’ αυτή τη μεγάλη δοκιμασία.

Αν είσαι εκπαιδευτικός σε οποιαδήποτε βαθμίδα της εκπαίδευσης, ερευνητής ή ερευνήτρια, στέλεχος εκπαίδευσης, δημιουργός εκπαιδευτικού περιεχομένου, γονέας, σε περιμένουμε στο συνέδριο Open Classroom 2020: Ανοιχτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, νέες προκλήσεις και προοπτικές, για να οραματιστούμε και να συν-σχεδιάσουμε ένα «ανοιχτό», ψηφιακά έτοιμο και ανθεκτικό σχολείο, που θα μπορεί να αντιμετωπίζει επιτυχώς όλες τις σύγχρονες προκλήσεις, ακόμα και τις πιο ακραίες.

Βασικοί άξονες του συνεδρίου είναι ο νέος ρόλος του σχολείου, που καλείται να «ανοίξει» για να συνεχίσει να προσφέρει ποιοτική εκπαίδευση σε όλους τους μαθητές, η συστηματική αξιοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, αλλά και οι καινοτόμες μεθοδολογίες και τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία που θα την καθιστούν ένα ελκυστικό και ουσιώδες (και όχι απλά συμπληρωματικό) κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Στο συνέδριο:

  • θα παρουσιαστούν οι βασικοί άξονες που υιοθετεί η ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική για την αντιμετώπιση της κρίσης, μέσα από τις παρουσιάσεις των στελεχών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Sylvia Osipof (European Commission, Research Executive Agency) και Nikoleta Giannoutsou (European Commission, Joint Research Centre)
  • θα παρουσιαστούν πρακτικές και μεθοδολογίες που εφαρμόζονται στην εκπαιδευτική πράξη στα σχολεία ολόκληρης της Ευρώπης τον τελευταίο χρόνο, τονίζοντας τις ιδιαιτερότητες που αντιμετωπίζει η εκπαιδευτική κοινότητα σε κάθε γωνιά της ηπείρου.
  • θα αναδειχθεί ο ρόλος φορέων που είναι σε θέση να υποστηρίξουν την εκπαιδευτική διαδικασία με κομβικές παρεμβάσεις τόσο στο περιεχόμενο όσο και στη μεθοδολογία. Στο πλαίσιο αυτό, θα ανακοινωθεί μια εξαιρετική πρωτοβουλία του Εθνικού Ινστιτούτου Πυρηνικής Φυσικής της Ιταλίας (INFN) και του ελληνικού προγράμματος «Παίζοντας με τα Πρωτόνια» (Playing with Protons), με στόχο τη γνωριμία των μαθητών και των εκπαιδευτικών με την έρευνα στη σωματιδιακή φυσική, με τρόπο κατανοητό, και με τη χρήση απλών υλικών, σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων και της τέχνης, ώστε να μπορεί να μεταφερθεί στη σχολική πράξη.
  • αναδεικνύοντας έναν νέο ρόλο για το σχολείο, ειδικά στην περίοδο της κρίσης, θα πραγματοποιηθεί σεμινάριο στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας FoodSHIFT2030, με έμφαση στην επανασύνδεση των νέων με τη γη και τη φύση μέσω βιωματικών μαθησιακών δραστηριοτήτων, όπως η καλλιέργεια σχολικών κήπων, η προσέγγιση διαθεματικών ενοτήτων στην τάξη σχετικά με τη διατροφή και την παραγωγή, πρωτοβουλιών επιχειρηματικότητας, αλλά και μέσω δράσεων, όπως η πρόληψη για την αποφυγή της σπατάλης τροφίμων και η ορθή διαχείριση των υπολειμμάτων εντός σχολείου κι όχι μόνο. Επίσης, θα παρουσιαστούν επιλεγμένα καινοτόμα σχολικά έργα στο πλαίσιο των δράσεων Fit4Food και Big data against childhood Obesity.
  • θα πραγματοποιηθούν εργαστήρια (workshops) στη σχολική ανοιχτότητα, στη διαθεματικότητα στις φυσικές επιστήμες, στην Υπεύθυνη Έρευνα και Καινοτομία (ΥΕΚ), στην επιστήμη των πολιτών, στην σύνδεση του σχολείου με ερευνητικά κέντρα αιχμής, στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση στο Δημοτικό, στις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων στη σχολική τάξη, στην υποστήριξη των ερευνητικών δράσεων των εκπαιδευτικών, αλλά και επιστημονικές παρουσιάσεις (papers) εκπαιδευτικών, φοιτητών και ερευνητών.
  • θα βραβευτούν οι νικήτριες ομάδες του σχολικού διαγωνισμού «Φτιάξε το δικό σου σεισμογράφο 2020», οι μαθητές δηλαδή, που σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς τους, κατασκεύασαν έναν αυτοσχέδιο σεισμογράφο και κατέγραψαν την όλη διαδικασία σε μία παρουσίαση συνοδευόμενη από φωτογραφικό και  οπτικοακουστικό υλικό. Τον διαγωνισμό διοργάνωσε η Ελληνογερμανική Αγωγή, σε συνεργασία με το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.)
  • τέλος, θα περιλαμβάνει μία βραδιά παρατηρισιακής αστρονομίας, η οποία θα έχει δύο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά: α) θα πραγματοποιηθεί εξ αποστάσεως, σε ζωντανή σύνδεση με το αστεροσκοπείο της Ελληνογερμανικής Αγωγής και β) οικοδεσπότες θα είναι οι μαθητές του Ομίλου Αστρονομίας του σχολείου, που συνεχίζουν τις δράσεις τους εν μέσω πανδημίας. Θα μας παρουσιάσουν τη λειτουργία των σύγχρονων τηλεσκοπίων και θα μας εξηγήσουν πώς μπορούμε να φωτογραφίσουμε τους πλανήτες, ακόμα και σε συνθήκες έντονης φωτορύπανσης.

Το συνέδριο συνδιοργανώνουν το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), η Ελληνογερμανική Αγωγή (ΕΑ), και το Ευρωπαϊκό Δίκτυο για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση EDEN, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας Reflecting for Change (R4C), που συνεχίζει το σημαντικό έργο της δράσης Open Schools for Open Societies (OSOS). Το έργο R4C έχει ως προτεραιότητα την προαγωγή της  χρήσης «εργαλείων του αναστοχασμού» (Self-Reflection Tools) προκειμένου να υποστηριχθεί η καινοτομία και η συστημική αλλαγή στα σχολεία. Προτείνει ένα πλαίσιο υποστήριξης της καινοτομίας (School Innovation Academy) και έναν οδικό χάρτη σε μια απόπειρα να εισάγει μία κουλτούρα αλλαγής η οποία εξασφαλίζει την ουσιαστική πρόσληψη της βιώσιμης (αειφόρου) καινοτομίας, με έμφαση στην επίτευξη βελτιωμένων γνωστικών αποτελεσμάτων (όπως τίθενται από την στρατηγική Ευρώπη 2020).

Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά, από την Παρασκευή 6 έως την Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2020. Οι σύνδεσμοι για την παρακολούθηση του συνεδρίου θα ανακοινωθούν εδώ.

Η παρακολούθηση είναι δωρεάν και οι συμμετέχοντες θα λάβουν τις αντίστοιχες βεβαιώσεις. Για την εγγραφή σας, πατήστε εδώ Για περισσότερες πληροφορίες, επικοινωνήστε μας εδώ.  

Open Classroom 2020