Το 1ο ΕΠΑΛ Περάματος και οι μαθησιακές δυσκολίες….

Eκπαιδευτικοί του 1ου ΕΠΑΛ Περάματος, έχοντας να αντιμετωπίσουν τις αυξανόμενες μαθησιακές δυσκολίες  , οι οποίες χαρακτηρίζουν αρκετά μεγάλο ποσοστό των μαθητών σήμερα, συμμετείχαν σε πρόγραμμα εβδομαδιαίας (08/01-12/01/2018) επιμόρφωσης στην Τσεχία με τίτλο «Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες» (κωδικός σχεδίου 2017-1-EL01-KA102-035546)  στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+.

Οι δέκα καθηγητές του σχολείου μας επιμορφώθηκαν στον εκπαιδευτικό οργανισμό ITC International με στόχο να αναβαθμίσουν τις ικανότητές τους στη διαχείριση των μαθησιακών δυσκολιών τόσο κατά τη διδακτική πράξη όσο και κατά τη φάση της αξιολόγησης των μαθητών. Έτσι οι επιμορφούμενοι εκπαιδευτικοί, μετά την παρακολούθηση του σεμιναρίου,  προσαρμόζουν τα θέματα των διαγωνισμάτων και των εξετάσεων στις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες του μαθητή, έχοντας πρώτα δώσει στους μαθητές σημειώσεις με εικόνες , διαγράμματα, εύληπτους πίνακες. Επίσης εφαρμόζουν καινοτόμες διδακτικές πρακτικές χρησιμοποιώντας  σύγχρονα μέσα της τεχνολογίας (χρήση QR code, tablet), τα οποία ως γνωστόν βοηθούν ιδιαιτέρως τους μαθητές με δυσγραφία και δυσορθογραφία, καθώς και τη βιωματική μάθηση μέσω της οποίας ο μαθητής αφομοιώνει με ευχάριστο τρόπο δύσκολες έννοιες.

Παράλληλα το σχολείο μας , προκειμένου να διευκολύνει  τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές να συμμετέχουν ενεργά στις μαθησιακές δραστηριότητες, οργανώνει σε εβδομαδιαία βάση στην Ά Λυκείου ομαδικές δραστηριότητες , οι οποίες καλλιεργούν πολλαπλές ικανότητες στους μαθητές - εκτός από τις στενά γλωσσικές, μαθηματικές, τεχνικές-. Μέσω της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας οι μαθητές βελτιώνουν τις δεξιότητες στον προφορικό και γραπτό λόγο χωρίς να έχουν το άγχος της επίδοσης. Το σπουδαιότερο όμως είναι ότι ενισχύεται η αυτοπεποίθησή τους , καθώς στην ομάδα αξιοποιούνται τα δυνατά σημεία του κάθε μέλους.

Ειδικότερα για την υποστήριξη μαθητών με διαταραχές αυτιστικού φάσματος το 1ο ΕΠΑΛ Περάματος υλοποιεί εκπαιδευτικές παρεμβάσεις , ώστε οι μαθητές αυτοί να αποδίδουν το μέγιστο μέσα σε ένα κλίμα σταθερότητας, ασφάλειας και καθημερινής επιβράβευσης.  Δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε την εφαρμογή του επικοινωνιακού μοντέλου “non violent communication” , μέσω του οποίου κατευνάζεται αρχικά και τελικά αντιστρέφεται η τυχόν αρνητική στάση κάποιων μαθητών απέναντι στο σχολείο.

Το αποτέλεσμα των παραπάνω δράσεων φαίνεται από τη βελτίωση της στάσης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες απέναντι στις σχολικές δραστηριότητες, από την ενεργότερη συμμετοχή τους στο μάθημα και φυσικά από τις πρωτιές των μαθητών μας στις Πανελλήνιες εξετάσεις (4 πρωτιές σε ΑΕΙ) ! Πέρα όμως από τα αδιαμφισβήτητα στοιχεία υπάρχει το ΧΑΜΟΓΕΛΟ των μαθητών μας , με το οποίο μας αποχαιρετούν κάθε μεσημέρι και το οποίο αποτελεί τη μεγαλύτερη ανταμοιβή για όλους εμάς , τους καθηγητές τους!

Και επειδή σκοπός του σχολείου μας είναι η διάδοση της επιτυχίας, οι εκπαιδευτικοί οργανώνουν επιμορφωτικές συναντήσεις σε συναδέλφους τους από  άλλα σχολεία της περιφέρειας του Πειραιά, ώστε να επωφεληθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι μαθητές από τις καινοτόμες διδακτικές πρακτικές. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στις 19/10/2018 καθηγητές από το 1ο ΕΠΑΛ Περάματος, το ΓΕΛ Καμινίων, το ΕΠΑΛ Νίκαιας, το Ειδικό Γυμνάσιο-Λύκειο Δραπετσώνας, το 2ο ΓΕΛ Περάματος παρακολούθησαν βιωματικό εργαστήριο με σκοπό τον εκσυγχρονισμό της προσέγγισής τους απέναντι σε μαθητές με  Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες.

Τέλος , στο πλαίσιο διάδοσης των παραπάνω εκπαιδευτικών δράσεων το 1ο ΕΠΑΛ Περάματος διατηρεί επίσημη σελίδα στο facebook (https://www.facebook.com/epalperamatos/), όπου οι ενδιαφερόμενοι καθηγητές, γονείς και μαθητές μπορούν να πληροφορούνται για την πολυσχιδή δραστηριότητα του σχολείου.

 

Αναγνωστάκου Ηλιάννα

Φιλόλογος

Συντονίστρια ευρωπαϊκών προγραμμάτων στο 1ο ΕΠΑΛ Περάματος