«Αρωματικά φυτά και βότανα, καρποί της γης»: Αποτίμηση Περιβαλλοντικού Προγράμματος, ΣΧ. Έτους 2024- ’25

Τίτλος: «Αρωματικά φυτά και βότανα, καρποί της γης»

Σχολείο: 6ο Γυμνάσιο Λάρισας

Χρονική Διάρκεια: Ιανουάριος – Μάιος 2025

Συντονίστρια Εκπαιδευτικός: Καλφούντζου Σταυρούλα (ΠΕ88.02)

Συμμετέχουσες Εκπαιδευτικοί: Μαντζώρου Αικατερίνη(ΠΕ05) και Κουτσιώνα Άννα (ΠΕ06)

Μαθητές/τριες που συμμετείχαν: 30 μαθητές/-τριες της Γ΄ Γυμνασίου

Το σχολικό έτος 2024-2025, το 6ο Γυμνάσιο Λάρισας υλοποίησε με επιτυχία ένα Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα με τίτλο «Αρωματικά φυτά και βότανα, καρποί της γης.». Το πρόγραμμα, το οποίο εντάχθηκε στη θεματολογία του «Ανθρωπογενούς περιβάλλοντος», είχε ως στόχο την εξοικείωση των μαθητών/-τριών με τον πλούσιο κόσμο των αρωματικών φυτών και βοτάνων, καθώς και την ευαισθητοποίησή τους σε περιβαλλοντικά ζητήματα. Η υπεύθυνη εκπαιδευτικός που συντόνισε το πρόγραμμα ήταν η κ. Καλφούντζου Σταυρούλα (ΠΕ88.02) μαζί με τις εκπαιδευτικούς Μαντζώρου Αικατερίνη(ΠΕ05) και Κουτσιώνα Άννα (ΠΕ06)

Οι βασικοί παιδαγωγικοί στόχοι του προγράμματος περιλάμβαναν την εκμάθηση του σεβασμού προς τη φύση, την εξάσκηση στην ομαδική και συνεργατική εργασία, την εξάσκηση στην παρατήρηση, καταγραφή και οργάνωση στοιχείων, τη γνωριμία με τα αρωματικά φυτά και βότανα του τόπου μας, καθώς και τη συλλογή πληροφοριών για τις χρήσεις και τις ιδιότητές τους.

Η μεθοδολογία υλοποίησης περιελάμβανε τη συλλογή υλικών από τη φύση, τη φωτογράφηση της φύσης, τη δημιουργία κατασκευών, την εκμάθηση για την αειφορία και τους τρόπους προστασίας της φύσης, καθώς και την απόκτηση καλλιτεχνικής παιδείας.

Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι μαθητές/-τριες πραγματοποίησαν πλήθος ενδιαφερουσών δράσεων:

  • -Οι μαθητές/-τριες, αρχικά,  έκαναν μια ιστορική αναδρομή και  συγκέντρωσαν πληροφορίες για την ιστορία των αρωματικών φυτών και βοτάνων στην αρχαιότητα, το Βυζάντιο, το Μεσαίωνα και τον 17ο αιώνα.
  • -Στη συνέχεια διερεύνησαν τις θεραπευτικές χρήσεις και τη σημασία των βοτάνων στη ζωή μας. Ερεύνησαν τη συλλογή και διατήρηση βοτάνων, καθώς και τους τρόπους χρήσης τους ως θεραπευτικά βότανα.Τέλος, δημιούργησαν έναν κατάλογο ασθενειών και των αντίστοιχων βοτάνων που μπορούν να προσφέρουν θεραπεία.
  • -Παράλληλα, αναδείχτηκε η χρησιμότητα των βοτάνων στη διατροφή και την μαγειρική. έγινε λοιπόν συζήτηση για τη σχέση των αρωματικών βοτάνων με την υγιεινή διατροφή και δημιουργήθηκε  ένας κατάλογος βοτάνων και φυτών που χρησιμοποιούνται στην καθημερινή μαγειρική. Οι μαθητές/-τριες ανακάλυψαν συνταγές μαγειρικής με βότανα και δημιούργησαν βιβλίο με συνταγές.
  • -Διερευνήθηκε, επίσης, η σχέση των βοτάνων με τη λαογραφία και τη μυθολογία.

Όλα αυτά ενέπνευσαν τους μαθητές/-τριες να φτιάξουν δημιουργικές κατασκευές σχετικά με το θέμα. Έφτιαξαν, έτσι, φυτολόγιο με σπόρους και εικόνες αρωματικών φυτών και έφεραν μικρά γλαστράκια με αρωματικά φυτά, αρωματίζοντας τον χώρο του σχολείου.

Στο πλαίσιο του προγράμματος πραγματοποιήθηκαν και περιβαλλοντικές επισκέψεις όπως η  περιβαλλοντική εκδρομή στην Πάτρα και τα Καλάβρυτα, όπου οι μαθητές απήλαυσαν την ομορφιά της φύσης και ανακάλυψαν αρώματα αλλά και ιδιότητες των αρωματικών φυτών από κοντά αλλά και η επίσκεψη στο Μουσείο μανιταριών στην Καλαμπάκα όπου οι μαθητές/-τριες γνώρισαν και γεύτηκαν τον αγαπημένο καρπό της γης, το μανιτάρι.  Επίσης, την παραμονή της Πρωτομαγιάς, οργανώθηκε περιβαλλοντικός περίπατος στην Πλατεία της Νεάπολης όπου έγιναν  όμορφες δράσεις, όπως κατασκευές στεφανιών και γιρλάντων με λουλούδια και άλλα όμορφα φυτά. Στις δράσεις αυτές συμμετείχαν και άλλες περιβαλλοντικές ομάδες του σχολείου, προάγοντας την ομαδική συνεργασία.

Τέλος, τονίστηκε η σημασία των αρωματικών φυτών, των βοτάνων αλλά και των καρπών στο αστικό περιβάλλον.

Το πρόγραμμα συνδέθηκε με γνωστικά αντικείμενα όπως η Οικιακή Οικονομία (Διατροφή), η Αρχαία Ιστορία (βότανα και ιστορία), η Βιολογία (Σημασία της ισορροπημένης διατροφής, σχέση βοτάνων με το σώμα) και τα Καλλιτεχνικά.

Η διάχυση των αποτελεσμάτων του προγράμματος έγινε  μέσω βιβλιογραφικής έρευνας, επισκέψεων σε σχέση με το θέμα, προβολής αντίστοιχου υλικού, ανάρτησης φωτογραφιών με τις κατασκευές στην ιστοσελίδα του σχολείου, στο σχολικό περιοδικό, στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, στα τοπικά Μ.Μ.Ε.  και στη  συνεργασία με τοπικούς φορείς, καλλιεργητές αρωματικών φυτών και την τοπική αυτοδιοίκηση. Επιπλέον, οι μαθητές /-τριες ετοίμασαν εργασία με πληροφορίες και συνταγές φαγητών-γλυκών με αρωματικά βότανα. Όλα αυτά παρουσιάστηκαν σε εκδήλωση στον χώρο του σχολείου.

Το Πρόγραμμα “Αρωματικά φυτά και βότανα, καρποί της γης” αποτέλεσε μια πολύτιμη εμπειρία για τους μαθητές και τις μαθήτριες του 6ου Γυμνασίου Λάρισας, συμβάλλοντας στην περιβαλλοντική τους εκπαίδευση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων.