Πρόγραμμα eTwinning «I can hear your voice» – 6ο Γυμνάσιο Λάρισας

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το καινοτόμο πρόγραμμα eTwinning «Γέφυρες Επικοινωνίας και Ενσυναίσθησης», με τίτλο «I can hear your voice». Το πρόγραμμα, που υλοποιήθηκε από το 6ο Γυμνάσιο Λάρισας σε συνεργασία με το εξειδικευμένο σχολείο για μαθητές/-τριες με προβλήματα όρασης “Veljko Ramodnovic” από τη Σερβία, αποτέλεσε ένα ταξίδι μάθησης, συνεργασίας και αλληλοκατανόησης, γεφυρώνοντας τον κόσμο των μαθητών τυπικής εκπαίδευσης με τον κόσμο των μαθητών/-τριών με οπτική αναπηρία.

Το έργο σχεδιάστηκε με κεντρικούς στόχους την προώθηση της συμπερίληψης, την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και την εξερεύνηση της προσβασιμότητας. Μέσα από μια σειρά διαδραστικών φάσεων και δραστηριοτήτων, οι μαθητές/-τριες είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τις προκλήσεις και τις μοναδικές δεξιότητες των ατόμων με οπτική αναπηρία, αναπτύσσοντας παράλληλα κρίσιμες δεξιότητες του 21ου αιώνα.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε με ψηφιακή γνωριμία μέσω της πλατφόρμας ESEP, όπου οι μαθητές/-τριες δημιούργησαν ομιλούντα avatars και αλληλεπίδρασαν σε έναν κοινόχρηστο ψηφιακό τοίχο. Ένα κομβικό σημείο της πρώτης φάσης ήταν η επιμόρφωση των Ελλήνων μαθητών και μαθητριών σε θέματα προσβασιμότητας από το Σωματείο Ατόμων με Αναπηρία Όρασης “Μάγνητες Τυφλοί”. Οι μαθητές/-τριες ήρθαν σε επαφή με τη γραφή Braille, προσαρμοσμένα παιχνίδια, το άθλημα του Goalball και υποστηρικτικές τεχνολογίες, αποκτώντας βιωματική γνώση της καθημερινότητας ατόμων με οπτική αναπηρία.

Στη δεύτερη φάση, οι μαθητές/-τριες επιδόθηκαν σε δημιουργική προετοιμασία και ψηφιακή συνεργασία. Δημιούργησαν προσβάσιμο οπτικοακουστικό υλικό με ακουστική περιγραφή για την παρουσίαση της πόλης τους,της περιοχής αλλά  και του σχολείου τους, συνέταξαν ερωτήσεις για συνεντεύξεις με τους Σέρβους συμμαθητές/-ές τους και συνέθεσαν πρωτότυπα τραγούδια με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Μια online συνάντηση με την πρέσβειρα του eTwinning και ένα συνεργατικό παιχνίδι απόδρασης ενίσχυσαν περαιτέρω την ομαδικότητα και το κίνητρο.

Η κορύφωση του προγράμματος ήταν η φυσική συνάντηση των μαθητών στο Βελιγράδι, όπου είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν πολιτισμικά στοιχεία, να γνωρίσουν από κοντά τις παραδόσεις της άλλης χώρας και να αποκτήσουν βαθιά ενσυναίσθηση για την καθημερινότητα ενός ατόμου με προβλήματα όρασης, εξερευνώντας τα εργαλεία και τις τεχνολογικές δυνατότητες που χρησιμοποιούν οι Σέρβοι μαθητές/-τριες.

Στην τελική φάση, οι μαθητές/-τριες προχώρησαν σε κοινή δημιουργία μιας συμπεριληπτικής παρουσίασης στο Canva, εμπλουτίζοντας τις φωτογραφίες που τράβηξαν οι  Έλληνες μαθητές/-τριες κατά την επίσκεψή τους στο Βελιγράδι στο πλαίσιο του προγράμματος Eramus+ με ηχογραφημένες περιγραφές που ετοίμασαν οι Σέρβοι μαθητές/-τριες. Σέρβοι και Έλληνες μαθητές/-τριες συνεργάστηκαν, επίσης,  στον προγραμματισμό κωδίκων με Micro:bit και Scratch πάνω σε θέματα συμπερίληψης και φιλίας. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με μια τελική αξιολόγηση μέσω τηλεδιάσκεψης, όπου οι μαθητές μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους. Ως συμβολική κληρονομιά και επιστέγασμα της ευαισθητοποίησής τους, οι Έλληνες μαθητές και μαθήτριες δημιούργησαν και τοποθέτησαν στο σχολείο τους μια πινακίδα με το όνομά του σε γραφή Braille, μια πράξη με ισχυρό συμβολισμό και μόνιμο αντίκτυπο.

Το πρόγραμμα « I can hear your voice’ πέτυχε και ξεπέρασε τους αρχικούς του στόχους. Οι μαθητές/-τριες ανέπτυξαν βαθιά ενσυναίσθηση, ενίσχυσαν τις ψηφιακές τους δεξιότητες χρησιμοποιώντας ένα ευρύ φάσμα σύγχρονων εργαλείων, διεύρυναν την πολιτισμική τους επίγνωση και καλλιέργησαν δεξιότητες όπως η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η συνεργασία και η επικοινωνία. Η μόνιμη πινακίδα Braille στο 6ο Γυμνάσιο Λάρισας αποτελεί μια καθημερινή υπενθύμιση των αξιών της συμπερίληψης και της προσβασιμότητας που καλλιέργησε το πρόγραμμα.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα eTwinning αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα του πώς η τεχνολογία και η στοχευμένη παιδαγωγική μπορούν να γκρεμίσουν στερεότυπα και να χτίσουν ουσιαστικές ανθρώπινες σχέσεις. Οι μαθητές/-τριες δεν έμαθαν απλώς για τη διαφορετικότητα , αλλά έμαθαν από τους συμμαθητές/-τριές  τους με οπτική αναπηρία, σε ένα πλαίσιο ισότητας, σεβασμού και κοινής δημιουργίας. Η εμπειρία αυτή θα τους συνοδεύει ως ενεργούς και ευαισθητοποιημένους Ευρωπαίους πολίτες.