Saferinternet: Ξέρουμε πραγματικά τι ηλεκτρονικά παιχνίδια παίζουν τα παιδιά μας;

Το ηλεκτρονικό παιχνίδι έχει μπει για τα καλά στη ζωή των παιδιών μας. Χιλιάδες παιχνίδια έχουν κατακλύσει την αγορά και παίζονται από όλες τις ηλικίες. Στις γιορτές. στις διακοπές. στα γενέθλια. γονείς. νονοί και οικογενειακοί φίλοι ικανοποιούν την επιθυμία των παιδιών τους για ένα νέο παιχνίδι που έχει βγει στο εμπόριο και το οποίο πρέπει οπωσδήποτε να αποκτήσουν.
Ξέρουμε όμως πραγματικά τι παιχνίδια αγοράζουμε στα παιδιά μας; Ξέρουμε τι παίζουν; Γνωρίζουμε το περιεχόμενο των παιχνιδιών και αν είναι κατάλληλο για τα παιδιά μας;

Το 77% των ηλεκτρονικών παιχνιδιών που έχουν χαρακτηριστεί κατάλληλα για παιδιά ηλικίας 7 ετών και άνω περιέχουν απεικονίσεις βίας. Το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 88% για την ηλικιακή κατηγορία παιχνιδιού 12+. ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τα παιδιά ηλικίας 16 ετών και άνω ανέρχεται στο 97%. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από το Πανευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφόρησης για τα Ηλεκτρονικά Παιχνίδια (PEGI. Pan European Game Information) που αυτή τη στιγμή εφαρμόζεται σε προϊόντα που διανέμονται στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες 28 ευρωπαϊκές χώρες .

Το PEGI έχει χαρακτηρίσει έως σήμερα 6806 ηλεκτρονικά παιχνίδια και το 46% αυτών των παιχνιδιών (3162 παιχνίδια) περιέχει βία. Σαφώς ο χαρακτηρισμός της βίας διαφέρει ανά ηλικιακή ομάδα. Έτσι. ο χαρακτηρισμός της βίας στα παιχνίδια που απευθύνονται σε επτάχρονα παιδιά μπορεί κάλλιστα να αναφέρεται σε διασκεδαστική (αλλά επιθετική) συμπεριφορά χαρακτήρων καρτούν. ενώ αντίστοιχα στα παιχνίδια για τους δεκαεξάχρονους να υποδεικνύει πιστή αναπαράσταση σκοτωμών και άλλων βίαιων πράξεων.

Αρκετά συχνή φαίνεται να είναι και η χρήση χυδαίας γλώσσας. Επί του συνόλου των 6806 παιχνιδιών. 733 (11%) έχουν χαρακτηρισμό για χρήση χυδαίας γλώσσας μέσα στο περιεχόμενό τους. Στην τρίτη και τέταρτη θέση κατατάσσονται τα παιχνίδια που μπορεί να προκαλέσουν φόβο ή που απεικονίζουν γυμνό και/ή σεξουαλική συμπεριφορά ή περιέχουν σεξουαλικές αναφορές. ευτυχώς όμως με πολύ μικρότερα ποσοστά (2.8% και 2% αντίστοιχα στο σύνολο των 6806 παιχνιδιών).

Εκτός των ηλεκτρονικών παιχνιδιών που προορίζονται για τις παιχνιδομηχανές και τον ηλεκτρονικό υπολογιστή. ιδιαίτερη άνθιση έχουν και τα παιχνίδια σε σύνδεση. τα λεγόμενα παιχνίδια online. Με τη ραγδαία ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας στη χώρα μας. όλο και περισσότερα Ελληνόπουλα έχουν πια τη δυνατότητα να παίξουν τέτοια παιχνίδια στο διαδικτυακό περιβάλλον. Για αυτόν τον λόγο. το σύστημα PEGI έχει ξεκινήσει τον χαρακτηρισμό και των online παιχνιδιών. αναγνωρίζοντας την ανάγκη των γονιών να γνωρίζουν σε τι περιεχόμενο εκτίθεται το παιδί τους (www.pegionline.eu/el/index/) .

Στην κατηγορία των online παιχνιδιών υπάγονται και τα παιχνίδια που παίζονται σε σύνδεση μέσω κονσόλας. μέσω κινητών τηλεφώνων ή μέσω ομότιμων δικτύων (δίκτυα που στηρίζονται στο εύρος ζώνης και σε προσωπικούς υπολογιστές αντί για εξυπηρετητές. για να δώσουν τη δυνατότητα παιχνιδιού πολλαπλών παικτών).

Τέλος θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι τα online παιχνίδια. με τις διαδραστικές τεχνολογίες που ενσωματώνουν. συχνά επιτρέπουν την επικοινωνία μεταξύ των παικτών. Είναι κατά συνέπεια πιθανό. τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με ακατάλληλο περιεχόμενο πέραν αυτού που περιλαμβάνει το ίδιο το παιχνίδι.