Οι δράσεις του 4ου Γυμνασίου Θήβας για το σχολικό έτος 2021-2022

ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Το σχολείο μας προσκάλεσε μαθητές/τριες του Εργαστηρίου Χειροτεχνίας του ΕΕΕΕΚ Θήβας για να ζωγραφίσουν έναν τοίχο μιας τάξης του σχολείου. Η συγκεκριμένη δράση πραγματοποιήθηκε από μαθητές/τριες με την επίβλεψη και την υποστήριξη των καθηγητών/τριών του σχολείου. Υπήρξε αγαστή συνεργασία μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων και μία διάθεση για μελλοντική σύμπραξη. Το σχολείο μας διακρίνεται τα τελευταία χρόνια για την εξωστρέφειά του και τη συνεργασία του με φορείς της τοπικής κοινωνίας. Πιο συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκαν τα παρακάτω: Οι μαθητές/τριες του σχολείου μας παρακολούθησαν και συμμετείχαν με μεγάλη χαρά τη συναυλία του ΕΕΕΕΚ Θήβας στο Συνεδριακό Κέντρο της πόλης μας. Το σχολείο μας φιλοξένησε τους μαθητές/τριες του ΕΕΕΕΚ Θήβας. Όλα τα παιδιά μαζί έκαναν δραστηριότητες που αφορούσαν σε μαγειρική, ζωγραφική και χειροτεχνία. Επιπλέον, στα διαλείμματα τα παιδιά αλληλεπιδρούσαν με ομαδικά παιχνίδια, όπως το σκάκι. Οι μαθητές/τριες του σχολείου μας παρακολούθησαν και συμμετείχαν σε δράσεις του ΦοΔΣΑ Στερεάς Ελλάδας τόσο μέσα στο χώρο του σχολείου όσο και έξω από αυτόν (Κεντρική Πλατεία Θήβας). Οι μαθητές/τριες της Γ΄ Γυμνασίου συμμετείχαν σε δράσεις σε συνεργασία με το ΚΠΕ Μεσολογγίου. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δράσης πραγματοποιήθηκε τριήμερη εκπαιδευτική εκδρομή στο Μεσολόγγι.  Οι μαθητές/τριες της Γ΄ Γυμνασίου δημιούργησαν ένα γλυπτό από ανακυκλώσιμα υλικά με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού Εικαστικών του σχολείου μας.

« Η μουσική και η ποίηση μας ενώνει »

Με τη συγκεκριμένη δράση επιδιώχθηκε μια πιο δημιουργική αξιοποίηση του διαλείμματος και η εκτόνωση των μαθητών με παράλληλη ενίσχυση της μουσικής και ιστορικής παιδείας τους. Οι μαθητές αναζητούσαν κάθε εβδομάδα πληροφορίες για συνθέτες, τραγουδιστές και ποιητές για τους οποίους ενημερώνονταν από τους καθηγητές ότι συνδέονταν με κάποιο σημαντικό γεγονός τη δεδομένη χρονική περίοδο. Κατόπιν συζητούσαν με τους καθηγητές και γινόταν η επιλογή ενός, αναζητούσαν έργα του και επιλέγονταν αυτά που θα ακουστούν στα διαλείμματα για τη συγκεκριμένη εβδομάδα. Έτσι, (πέρα από τις εβδομάδες με πιο ειδικό περιεχόμενο: κάλαντα, επετειακά τραγούδια – ποιήματα) έγιναν αφιερώματα στους Μ. Θεοδωράκη, Μ. Χατζιδάκι, Β Παπαθανασίου, Ο. Ελύτη, Σ. Ξαρχάκο κ.α. Οι μαθητές έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέραν για τη δράση γιατί  (κυρίως) έγιναν πιο όμορφα και ξεκούραστα τα διαλείμματά τους και είχαν έναν λόγο να ξεφύγουν από την ρουτίνα των μαθημάτων. Επίσης γνώρισαν συνθέτες των οποίων, άκουγαν την μουσική, αλλά δεν γνώριζαν το βιογραφικό τους και τη γενικότερη προσφορά τους στο χώρο.

ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΟΙ ΟΜΙΛΟΙ ΤΟΥ 4ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΘΗΒΑΣ

Με στόχο τη συνολική ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών και τη δημιουργική απασχόλησή τους σε ομάδες με αντικείμενα που βρίσκονται στον ευρύ κύκλο των ενδιαφερόντων τους, δημιουργήσαμε στην αρχή του τρέχοντος σχολικού έτους 13 ομίλους (clubs) . Οι ενδοσχολικοί αυτοί όμιλοι έδωσαν την ευκαιρία στους μαθητές να αθληθούν, να ασχοληθούν με γνωστικά αντικείμενα μέσω δημιουργικού παιχνιδιού αλλά και  να αποκτήσουν δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να ανταποκριθούν στις κοινωνικές προκλήσεις αυτοδύναμα και συνεργατικά. Από τη δράση παρήχθη και  πολύ ενδιαφέρον εκπαιδευτικό υλικό, όπως παρουσιάσεις ppt, περιοδικό σε έντυπη μορφή, σταυρόλεξα  με την εφαρμογή hot potatoes για το μάθημα της Ιστορίας Α΄  Γυμνασίου,  e-book για τη βαφή αυγών με φυσικά – όχι χημικά – υλικά και για τον μοντέρνο χορό με την εφαρμογή bookcreator, ψηφιακό παζλ για τον όμιλο «Μοντέρνος χορός» με την εφαρμογή jigsaw και τέλος αφίσα για τον όμιλο ¨Φυσικά στο…4ο» με την εφαρμογή postermywall. Διαπιστώσαμε πως οι μαθητές μας ευχαριστήθηκαν τη συμμετοχή τους στους ομίλους που επιθυμούσαν αλλά και πως γνωρίστηκαν ουσιαστικότερα μεταξύ τους με αποτέλεσμα να αποφευχθούν συγκρούσεις και παραβατικές συμπεριφορές στο σχολείο μας.

ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ETWINNING

Ολοκληρώθηκε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα eTwinning για τη φετινή σχολική χρονιά στο σχολείο μας, το 4ο Γυμνάσιο Θήβας, με τις τελευταίες ενότητες του προγράμματος ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΣ ΠΕΡΙΓΥΡΟΣ-Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΜΟΥ, ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ, ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΕΥΧΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ, ΤΕΛΙΚΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΕΡΓΟΥ, ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΥΣΗ ΕΡΓΟΥ. Σε κάθε μία από αυτές τις ενότητες, όπως και στις προηγούμενες, χρησιμοποιήθηκαν αντίστοιχα εργαλεία web2.0 με απώτερο σκοπό να βοηθήσουν τους μαθητές να ενισχύσουν τις δεξιότητες επικοινωνίας, δημιουργικότητας, ευελιξίας, ηγεσίας, πρωτοβουλίας, συνεργασίας, παραγωγικότητας, ψηφιακού και τεχνολογικού αλφαβητισμού, γραμματισμού στα μέσα, αλλά και τις κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητές τους.

Συγκεκριμένα, στην ενότητα ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΣ ΠΕΡΙΓΥΡΟΣ-Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΜΟΥ, οι μαθητές από κάθε σχολείο δημιούργησαν ομαδοσυνεργατικά μια βιντεοπαρουσίαση των πόλεων των σχολείων χρησιμοποιώντας την εφαρμογή genially με παράλληλη ηχογράφηση της παρουσίασης. Στη συνέχεια, με πρωτοβουλία των μαθητών του 4ου Γυμνασίου Θήβας, δημιουργήθηκαν ψηφιακά παζλ με την εφαρμογή jigsaw. Οι μαθητές μετέτρεψαν σε ψηφιακό παζλ φωτογραφίες από ένα χαρακτηριστικό σημείο/μνημείο της πόλης κάθε σχολείου και σε δεύτερο χρόνο οι μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων έλυσαν τα παζλ μέσα στην τάξη προκειμένου να αναγνωρίσουν το σημείο/μνημείο που παρουσιάζονταν σε κάθε φωτογραφία. Η επόμενη ενότητα αφορούσε μια ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ που πραγματοποιήθηκε στις 24 Μαρτίου 2022 μέσω της πλατφόρμας webex. Ήταν μια ξεχωριστή και πρωτόγνωρη εμπειρία για τους μαθητές οι οποίοι μοιράστηκαν διαδικτυακά την εμπειρία τους από τις δραστηριότητες του προγράμματος eTwinning. Ακολούθησε η επόμενη ενότητα που αφορούσε την ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΕΥΧΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ. Στην ενότητα αυτή, οι εκπαιδευτικοί των συνεργαζόμενων σχολείων προέτρεψαν τους μαθητές να ανταλλάξουν ευχές για το Πάσχα χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα Twinspace. Στην ενότητα ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ υπάρχουν όλες οι δραστηριότητες του έργου, με φωτογραφίες, που πραγματοποιήθηκαν στον χώρο κάθε σχολείου, τόσο μέσα στην σχολική αίθουσα όσο και στο εργαστήριο της Πληροφορικής. Τα ΤΕΛΙΚΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ του έργου ήταν ένας διαδραστικός χάρτης που δείχνει τα σχολεία που συνεργάστηκαν στο έργο μαζί με μια χαρακτηριστική δραστηριότητα, καθώς επίσης και το τελικό ebook (με την εφαρμογή bookcreator) που δημιουργήθηκε με τη συνεργασία όλων των μαθητών και στο οποίο παρουσιάζεται με πλήρη και σαφή τρόπο όλες οι δραστηριότητες του έργου. Η ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ του προγράμματος περιλαμβάνει: α)έναν ψηφιακό πίνακα με την εφαρμογή padlet.com όπου οι μαθητές κατέθεσαν την εμπειρία τους από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα και εκδήλωσαν τα συναισθήματά τους με διάφορα σχόλια, β)ερωτηματολόγιο για μαθητές και καθηγητές όπου έγινε αξιολόγηση όλου του προγράμματος και παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα στην πλατφόρμα eTwinning, γ)τα webεργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν στο πρόγραμμα συγκεντρωμένα όλα σε έναν πίνακα. Η τελευταία ενότητα του προγράμματος αφορούσε τη ΔΙΑΧΥΣΗ του έργου. Σε αυτή την ενότητα κάθε σχολείο ανάρτησε τις ιστοσελίδες από όλους τους φορείς στους οποίους δημοσιεύτηκε το έργο. Ειδικά για το σχολείο μας, το 4ο Γυμνάσιο Θήβας, αξίζει να αναφέρουμε ότι το έργο ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΩΝΤΑΣ ΤΗ ΓΝΩΣΗ, δημοσιεύτηκε τόσο στην επίσημη ιστοσελίδα μας, όσο και στην ηλεκτρονική εφημερίδα permissos.gr, αλλά και στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο!

Μετά την ολοκλήρωση όλων των δραστηριοτήτων του έργου κατατέθηκε από κάθε σχολείο η αίτηση για την Εθνική Ετικέτα Ποιότητας και τον τελικό έλεγχο από την Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης. Βρισκόμαστε, λοιπόν, σε αναμονή των αποτελεσμάτων αυτού του πρωτόγνωρου ταξιδιού για μαθητές και καθηγητές. Οι αρχικοί στόχοι του προγράμματος ολοκληρώθηκαν με επιτυχία αφού οι μαθητές του 4ου Γυμνασίου Θήβας: α)εμπέδωσαν την ύλη του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας, β)ανάπτυξαν όλες τις απαιτούμενες δεξιότητες που χρειάζονταν για το πρόγραμμα (αναφέρονται πιο πάνω), γ)κατανόησαν καλύτερα τον τρόπο σκέψης και εργασίας του κάθε μαθητή μέσα από την συνεργασία σε ομάδες ανά σχολείο και διασχολικά, δ)βελτίωσαν την κριτική ικανότητά τους, ε)έγιναν πιο υπεύθυνα άτομα αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες και ε)χάρηκαν τόσο τη μεταξύ τους συνεργασία και επικοινωνία όσο και την συνεργασία τους με τους υπεύθυνους καθηγητές του προγράμματος. Συμπερασματικά, θα λέγαμε ότι η προσπάθεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών κρίθηκε επιτυχημένη αφού επιτεύχθηκε ο αρχικός σκοπός του έργου που ήταν η γνωριμία των μαθητών με το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας και η καλύτερη κατανόηση της ύλης αλλά και οι επιμέρους στόχοι. Θα θέλαμε, για ακόμη μια φορά, να ευχαριστήσουμε τα συνεργαζόμενα σχολεία, όλους τους φορείς που μας βοήθησαν για την ολοκλήρωση του προγράμματος, την Διευθύντρια του 4ου Γυμνασίου Θήβας, κ. Γκιζίλη Σταυρούλα, για την υποστήριξή της σε όλα τα επίπεδα και φυσικά τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου μας που συμμετείχαν σε αυτή την προσπάθεια για την συμμετοχή της και την άψογη συμπεριφορά τους!

Οι δράσεις του σχολείου μας υπάρχουν αναρτημένες στην επίσημη ιστοσελίδα του 4ου Γυμνασίου Θήβας!

Καλό καλοκαίρι, καλή ξεκούραση, με υγεία και δύναμη! Ραντεβού τον Σεπτέμβρη!