Νηπιαγωγείο Αυλωναρίου Εύβοιας -πρόγραμμα Erasmus KA1 και eTwinning με τίτλο “Happy school through SEL”

 

Το “Happy School Through SEL ”, κατατέθηκε από το Νηπιαγωγείο Αυλωναρίου της Εύβοιας, στα πλαίσια της Μαθησιακής Κινητικότητας Προσωπικού Σχολικής Εκπαίδευσης (KA1) του Erasmus+, με διάρκεια ενός έτους 2018-2019. Tο σχολείο μας υλοποίησε αρκετές σχολικές χρονιές το πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Βήματα για τη Ζωή», προσπαθώντας να αναπτύξει ατομικές και κοινωνικές δεξιότητες στους μαθητές. Ωστόσο, η επανάληψη των δραστηριοτήτων έφερε τον κορεσμό σε όλους τους εμπλεκόμενους, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί η ανάγκη ανανέωσης. Για το λόγο αυτό, οι εκπαιδευτικοί αιτήθηκαν την επιμόρφωσή τους σχετικά με τη Συναισθηματική Νοημοσύνη και τη διαχείριση κρίσεων στο σχολείο. Η συγκεκριμένη δράση, υποστήριξε τους εκπαιδευτικούς να χτίσουν γνήσιες σχέσεις μεταξύ των μελών του διδακτικού συλλόγου, ενώ παράλληλα τους βοήθησε να διαχειριστούν αποτελεσματικά τις κρίσεις μέσα στην τάξη και να δημιουργήσουν ρεαλιστικές συνθήκες ανάπτυξης ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων του μαθητικού τους δυναμικού, προάγοντας την ισότητα και την αποδοχή του διαφορετικού.

Το Νηπιαγωγείο Αυλωναρίου, του Νομού Εύβοιας, στην προσπάθειά του να διαχειριστεί την νέα εκπαιδευτική πραγματικότητα και την πολυμορφία του μαθητικού δυναμικού, ιεράρχησε τις ανάγκες του. Κεντρική προτεραιότητά του οργανισμού αποτελεί η κοινωνική μάθηση, προσανατολισμένη σε πραγματικές ή ρεαλιστικές καταστάσεις. Βασικός άξονας του σχεδίου κινητικότητας "Happy School through SEL" είναι η δημιουργία κατάλληλων ευκαιριών για μάθηση, μέσα από την βελτίωση-ενίσχυση των γνώσεων-δεξιοτήτων του εκπαιδευτικού προσωπικού, αλλά και την υιοθέτηση νέων μεθόδων.

Μέσα από την συμμετοχή στην επιμόρφωση "Emotional Intelligence: identify, harness & manage emotions", η οποία πραγματοποιήθηκε στην Πράγα της Τσεχικής Δημοκρατίας, οι εκπρόσωποι του σχολείου, είχαν τη δυνατότητα να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους για τη Συναισθηματική Νοημοσύνη και να εκσυγχρονίσουν τις τεχνικές τους, μέσα από την ενεργή συμμετοχή τους σε εργαστήρια. Μέσα από τη χρήση των συγκεκριμένων στρατηγικών, αξιοποίησαν ιδιαίτερες καταστάσεις, προκειμένου να δημιουργήσουν ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον πλούσιο σε ερεθίσματα, προσανατολισμένο στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Απώτερος στόχος τους ήταν να οικοδομήσουν ένα θετικό κλίμα, μέσα από τεχνικές διαχείρισης και ανατροφοδότησης συγκρούσεων. Παράλληλα, προήγαγαν την αποδοχή της διαφορετικότητας, τη συνεργασία και δημιουργικότητα, μέσω της σκέψης και αλληλεγγύης. Με αυτό τον τρόπο, διατήρησαν αμείωτο το ενδιαφέρον και ευαισθητοποίησαν τους μαθητές σε θέματα διακρίσεων, ρατσισμού, ενδοσχολικής βίας, τα οποία οδηγούν στην πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου. Η προσχολική εκπαίδευση αποτελεί το κατάλληλο έδαφος, για να οικοδομηθούν τέτοιες συμπεριφορές, με στόχο την πρόληψη.

Έτσι, οι νηπιαγωγοί δημιούργησαν ένα ομότιτλο συνεργατικό έργο στο eTwinning, με στόχο να ενημερώσουν και άλλους εκπαιδευτικούς, σχετικά με τα οφέλη της συγκεκριμένης επιμόρφωσης. Για το λόγο αυτό, ανέπτυξαν ένα κοινό σχέδιο δράσης, το οποίο βασίζονταν σε 2 μασκότ: έναν ελέφαντα και μια αλεπού. Οι μαθητές χρησιμοποίησαν τους συγκεκριμένους ήρωες για να επεξεργαστούν συναισθήματα και να διαχειριστούν τις συγκρούσεις τους.

Τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα στόχευσαν στον εμπλουτισμό των γνώσεων-μεθόδων-τεχνικών του εκπαιδευτικού προσωπικού, μειώνοντας το εκπαιδευτικό άγχος και την ανασφάλεια. Η χρήση των ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων, αποτέλεσε το εργαλείο για την ισχυροποίηση της προσωπικότητας των εμπλεκόμενων (αυτοπεποίθηση) και την αποδοχή της πολιτισμικής ανομοιογένειας.

αποτελέσματα της επιμόρφωσης. Μέσα από παρουσιάσεις και δημοσιεύσεις, κοινοποίησαν τα αποτελέσματα της δράσης τους, ενημερώνοντας και ευαισθητοποιώντας όλα τα εμπλεκόμενα μέρη (εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς). Επιπλέον, μέσα από τη δημιουργία ενός συνεργατικού έργου eTwinning, με τίτλο "Happy School through SEL", συνέχισαν τη συγκεκριμένη διάχυση εθνικά και ευρωπαϊκά.

Ο οργανισμός αποτέλεσε κέντρο αναφοράς της τοπικής κοινωνίας, αναβαθμίζοντας το ρόλο του. Το συγκεκριμένο σχέδιο αποτέλεσε εφαλτήριο για μελλοντικές δράσεις, όπως στρατηγικές σύμπραξης μεταξύ σχολείων ΚΑ2, αλλά και έργων eTwinning. Το σχολείο διεύρυνε τις γέφυρες επικοινωνίας του τοπικά, εθνικά και ευρωπαϊκά. Οι εκπαιδευτικοί, μέσα από τον εκσυγχρονισμό και την εξωστρέφεια, προσπάθησαν να καλύψουν τις ανάγκες του οργανισμού, μειώνοντας την απόσταση της σχολικής τάξης με την πραγματικότητα. Η κοινωνική μάθηση αποτέλεσε το "κλειδί", για όλες τις δράσεις της προσχολικής εκπαίδευσης.